Närminnet

  • rainbowfall
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 10 månader sedan #221006 av rainbowfall
Närminnet skapades av rainbowfall
Hej,
jag undrar om det finns tipps och stöd hur jag kan göra
när jag inte har nått närminne.
Det känns så konstigt,fånigt sagt känner jag mig som en fisk,
bara hör ser och känner mestadels.

kommer inte ihåg vad jag tänkte för nån minut sedan.
det är ju skitviktigt att ha närminnet.
Bara rädd för att inte klara av det här.

Börjat skriva ned på papper för att komma ihåg ord tankar.

frågan:hur lever jag så bra som möjligt utan närminne?

Tack,
rabbit
Mer
14 år 10 månader sedan #221012 av Geta
Svar från Geta i ämnet Närminnet
Det tråkiga är att glömma det som är bra. Det går inte
att vila på några gamla lagrar. Det gäller att fylla på nya
intryck hela tiden annars deppar man ihop.
Kan trösta med att minnet inte blir bättre när man blir
äldre.
Dagbok och almanacka skriver jag i dagligen.
Minnena finns där bara man blir påmind. Fast sådana där
saker som vad man åt igår kan vara svårt att komma ihåg.
Det går att fungera utan hyfsat närminne. Man vänjer sig.
Mer
14 år 10 månader sedan #221017 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Närminnet
Låter läskigt att du har så dåligt närminne...
Du kanske har för hög medicin?
Mer
14 år 10 månader sedan #221019 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Närminnet
Spel för minnet!
www.google.se/search?hl=sv&q=Spe ... %B6k&meta=

www.google.se/search?hl=sv&q=mem ... %B6k&meta=

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 10 månader sedan #221086 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Närminnet
:lol: PSR, jag kör också utan minneslista och jag räknar i huvudet varje vara jag lägger ned i kundvagnen och säger till kassörskan, ofta på kronan rätt vad det kommer att kosta.

jag har tjänat tusenlappar på det. jag började räkna en gång för länge sedan när det inte var data kassor med streckkoder, utan kassörskan slog in priset själv. Jag sade den gången när hon var färdig och jag skulle betala, att det här stämmer inte, men ge mig kvittot så skall jag gå hem och räkna på det, för att det är många som står i kö. jag gick hem och räknade, det visade sig att jag fått betala 89 kr för en knippe rädisor, de kostade ju 8,90 så jag fick pengarna kontant tillbaka.

Ävenså har jag gått fri fån anklagelsen att jag skulle ha snattat i affären och om jag inte räknat på det så hade jag åkt dit. För att de ville sätta fast mig, för att jag varit vad en försäljare tydligen tyckt var opassande.

Han tjänade ju pengar på det han sålde, och jag ville prata med honom men han hade redan en kund och jag väntade på min tur. kunden talade om att han behövde en batteriladdare och vilket behov han hade. försäljaren försökte sälja en avancerad produkt som var mycket dyrare än vad kundens behov var.
Jag lade mig i och jag visste att de hade en produkt, som var mera adekvat för kunden och den kostade inte den summan som försäljaren försökte pracka på honom

Försäljaren måste i det läget ha gjort tecknet butiksråtta och jag fick då en överrock bestående av en uniformerad vakt, tre meter ifrån mig, vad jag än gjorde. jag gick till kassan och skulle betala och kassörskan sade en summa och jag säger direkt, det här stämmer inte, jag har fått betala för lite lite!

Då gick hon igenom varorna och hittade en burk hobbyfärg för 21 kr, hon hade helt sonika inte dragit den och vakten sade när jag betalat den; stämmer summan nu då? Då gick det upp för mig att de skulle sätta fast mig, när jag gick mellan bågarna och det hade börjat tjuta.

Djävligt fult, för att jag gick ju ut och inget hände, men jag hade inte haft en chans i en domstol...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 10 månader sedan #221137 av skord
Svar från skord i ämnet Närminnet

PSR skrev: Jag har också pinsamt dåligt minne. Gula lappar och ett A6 anteckningsblock löser det mesta. Tränar mig genom att åka till affären utan lista. Minnesramsor är också bra.

gula lappar håller jag med om.

och att alltid fråga och och berätta jag har dåligt närminne kan du påminna mej när man är utanför dom gula lapparnas värld. inte skämmas för den man är.

annars här hemma i malmö lägenheten är det gula lappar som hjälper.


(nyss rest en vecka i skottland som jag trodde va omöjligt, men det gick bra. utsätta sej för omöjliga saker. exponering.)