Magiskt tänkande.

Mer
12 år 7 månader sedan #433646 av Saari
Ibland så pratar mina psykkontakter om att jag har magiskt tänkande, ofta när jag haft psykotiska episoder. Jag har haft en del, ofta att jag ska förstöra eller döda andra om jag inte gör saker eller om jag gör saker.

Nu senast så skulle jag ringa en vän som är gravid, sedan fick jag känslan att hon skulle få missfall om jag ringde. Jag kände att det var lika bra att lägga korten på bordet och berätta för mina terapeuter, de sa som jag väntat mig att jag ska ringa henne och att inget kommer hända.

Med mycket vånda ringde jag henne och förklarade, hon sa att jag inte skulle vara orolig. Men jag är orolig... jag hoppas att allt fortsätter vara bra.

Någon annan som har vad som kallas magiskt tänkande?
Mer
12 år 7 månader sedan #433652 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Magiskt tänkande.
Det finns väldigt olika med magiskt tänkande. Idag googlade jag "How to find hope" och kom till en länk som jag inte orkade läsa. När jag stängde den så började solen lysa på mig genom fönstret trots att det regnar ute. Det går ju att tolka på olika sätt men med psykiatrins sätt att se på saker är ingen slutsats frisk.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 7 månader sedan #433656 av spasy
Svar från spasy i ämnet Magiskt tänkande.
jag tror att vissa nummer och ett visst antal gånger kan påverka vad som ska ske.
Det cirkulerar oftast kring nummer, det får inte finnas eller utföras ett visst antal gånger.
Skulle det ske så finns risk för dödsfall, gäller en specifik siffra.

Även det att vissa saker måste kontrolleras på ett visst sätt för att undvika olyckor och att ramsor ska upprepas i huvudet.

Min psykolog kallar det inte för magiskt tänkande utan tvångstankar. Får KBT för bl.a. det.
Mer
12 år 7 månader sedan #433663 av Geta
Svar från Geta i ämnet Magiskt tänkande.
Magiskt tänkande är typiskt för diagnosen Schizotyp och som brukar vara vanligt bland släktingar till schizofrena.
Mer
12 år 7 månader sedan #433830 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Magiskt tänkande.
Magiskt tänkande innebär att man intresserar sig för ockulta och andliga saker. Som Geta nämnde är det vanligt vid schizotyp personlighetsstörning, som vissa betraktar som ett förstadium till schizofreni. Jag läser just nu självhjälpsboken Coping with schizophrenia, som är skriven av två psykologer. De menar att det finns många fler med schizofrenisymptom, men som inte har någon diagnos. De nämnde särskilt schizotyp och menade att man kan växla mellan schizofreni och schizotyp, vilket betyder att schizofreni behöver inte vara något statiskt.
Mer
12 år 7 månader sedan #433904 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Magiskt tänkande.
Jag har inte direkt tänkt att jag kan skada andra, däremot att jag kan bota sjuka eller hjälpa andra genom att skada mej själv. På så vis skulle jag dra det onda på mej, bort från den andra personen. Det var dock väldigt länge sen jag höll på med detta. Jag kallar det inte direkt för självskade-beteende, för folk som säger att dom har självskade-beteende brukar ju skada sej för att lindra ångest, men jag höll ju på i ett helt annat syfte. Jag brukade karva upp små sår på armarna med naglarna (går om man sågar tillräckligt länge).

För ett år sen när jag blev sämre och sämre, så fick jag svårare och svårare att jobba eftersom jag fick mer och mer främmande tankar och röster i huvudet som störde tankarna på jobbet. Då kom jag på att jag faktiskt kan diverse magiska tecken som driver ut demoner. Så jag började jobba hemma när min man var på sitt jobb och inte kunde se vad jag höll på med. Så ritade jag tecken över hela pannan med kajalpenna. Sen kände jag mej mycket lugnare och kunde jobba ett tag. Jag sa till mej själv att det inte var sjukt, det jag gjorde, för jag visste att tecknen [i:1k8n9pwx]egentligen[/i:1k8n9pwx] bara hade placebo-effekt. Jag trodde inte[i:1k8n9pwx] på riktigt [/i:1k8n9pwx]att dom var magiska (till skillnad från när jag var yngre och trodde bergfast på kraften hos dessa magiska tecken), alltså var det lugnt att sitta hemma med kajaltecknad feja.
I efterhand tror jag att det var dumt tänkt. Det funkar inte att börja pyssla med magi litegrann sådär, det blir som en alkoholist som tänker att han bara ska ta en liten drink... Sen blev jag ju ännu sämre och var tvungen att sjukskrivas och sådär.