Allt vi sagt, allt vi gjort blev en sång för dig

Mer
11 år 6 månader sedan #530619 av lagu2653
I Kents låt Sundance Kid lyder texten som följer: "Allt det här är för dig... Allt vi sagt, allt vi gjort blev en sång för dig". [url:3o998dew]http://kent.nu/latar/sundance-kid/#ixzz2B97QmMBA[/url:3o998dew] Handlar det om mig? Cirkulerar hela världen kring mig?
Mer
11 år 6 månader sedan #530631 av zoegas
Det är möjligt om du "Vi följdes åt till våra drömmars stad" tillsammans med Jocke Berg som är låtskrivaren när du var barn. Alltså nej. Men det som gör låtar till bra låtar är att människor kan identifiera sig i musiken. Du är långt ifrån ensam till att känna dig träffad av Kents texter.

Just den låten handlar om en barndomsvänskap med en person som växte ifrån Jocke. Jocke själv har kvar sin vänskapskärlek till individen han sjunger om. Fasst den personen är borta för längesedan. Och nog har vi alla en barndomsvän som vi saknar.

Du och andra sidan tolkar det som att Jocke representerar den massa av människor/andar whatever som plågat dig är "Vi". Och skriver en memoria över vad du upplevt och blir således nästan en kampsång. Som att allt cirkulerar kring dig. Det kallas för hänsyftningsparanoia. Det är jävligt otäckt men brukar gå över på ett par månader.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
11 år 6 månader sedan #530654 av Nissegossen
lagu2653 zoegas kommer med vettiga tankar här, kan inte säga annat. Texten är nog allmängiltig och behöver inte vara skriven just för dig. Inse det och då går din noja, som du har, över, efter tid. Precis som zoegas skriver. Fäst ingen större uppmärksamhet med att det sammanfaller med dina egna tankar. Det som sker i huvudet på oss, kan vi inte förstå fullt ut, inte heller jag. Man får bara acceptera att man just på det har haft en Noja!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 6 månader sedan #530718 av Admin1
Ibland och särskilt när man mår lite sämre så kan det verka som det mesta i världen handlar om en själv. Det kallas för förhöjd självreflektion. Det här att en låt egentligen handlar om en själv har nog många här trott någon gång.
Mer
11 år 6 månader sedan #530720 av Melun
Jag har varit med om att andra har tyckt att låtar riktar sig till mig. Och de är friska.
Mer
11 år 6 månader sedan #530726 av Mammuten
Jag kan nog påstå att det känns som om en del låtar handlar om min bästis, som är oerhört vacker och psykiskt skör. Det beror inte på att låtskrivarna haft just henne i tankarna när de skrev, utan på att de haft andra psykiskt sköra kvinnor i tankarna när de skrivit låten.

Även om vi alla är unika med våra egna styrkor och svagheter så går det förstås att känna igen sig själv i andra. Och i texter riktade till andra. Men det är skillnad på att känna igen sig själv (fullt normalt) och på att på allvar tro att låten riktas till just mig.