Tips på bra böcker

Mer
19 år 3 månader sedan #7642 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tips på bra böcker
Flera tips på böcker:
Galenskap och återhämtning - Vägar till ett
nytt liv för psykiskt sjuka människor
författare Jay Neugeboren
Boken handlar om hans bror.

Galenskapens förförelse- Om psykosens väsen
Edward M. Podvoll

Båda böckerna har förord av Johan Cullberg
Bokförlaget Natur och Kultur ger ut mycket böcker
i närliggande ämnen.
Mer
19 år 3 månader sedan #7643 av Hanna_Norr
Man kan läsa "Mös-Staden i staden". Det är en bok om numera nedlagda "Östra sjukhuset" i Malmö som när det öppnades 1934 ansågs vara Europas modernaste. Det är en fin bok som ger en bra översikt över psykiatrin i landet överhuvudtaget under 1900 talet. Den presenterar hur olika behdanlingsätt kom att användas och hur vården förändrades. Den innehåller mycket bilder och interjuver med både läkare och annan personal som arbetat där, samt patientbiografier. Boken är skriven 1995, ett år efter att sjukhuset lades ner, och det är intressant att läsa i slutet hur det gigantiska omårdet då tänkte användas. Boken avslutas med en längre interjuv med chefen för malmöpsykiatrin. Han berättar hur vården ska te sig i denna min stad. Nu, tio år efter, står det klart att han hade lite väl höga förhoppningar om framtiden och öppenvården. Östra sjukhuset används idag som flyktingförläggning , öppen anstalt, boende för förståndshandikappade och som skola. Irioniskt nog gick jag minsta sista år i högstadiet på "Backaskolan", i Östra sjukhusets gammla terapilokaler. Jag hade en lysande plan om att smuggla ut flyktingar från förläggningen genom det kulvertsysytem som sägs löpa under hela området. Det fanns en lucka ner i detta i fysiksalen. Vi badade i sjön som de intagna tvingats gräva på 40-talet. En dag gick vi upp på vinden och fann vackert målade teaterkulisser och massor av rekvesita - En hel teater. Backsskolan var en liten privatskola. Den var föräldrarstyrd med kulturellinrikting, vegankök och mycket frihet för eleverna under ansvar. Vi fick tillåtelse att arrangera både en fransk afton och en poesifestival uppe i teatern. I det lilla hus som överläkaren engång bodde , bor idag bara råttor.
Mer
19 år 3 månader sedan #7645 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Tips på bra böcker
sökte efter "Mös-Staden i staden", men hittade inget alls. Är du säker på att den heter så? Vem har skrivit den?/bara_på_låtsas
Mer
19 år 3 månader sedan #7672 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tips på bra böcker
Håller på att läsa "Vingklippt Ängel" av Berny Pålsson... mycket stark skildring... och fantastisk som debut roman...
Mer
19 år 3 månader sedan #7676 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Tips på bra böcker
Håller med om att Beckombergalandet är en bra bok. Den är skriven av Anders K. Johansson, här finns en länk till bokens hemsida:
www.beckombergalandet.nu/

jag har själv legat på Beckomberga flera år, så jag tyckte boken var nästan magisk!!
Mer
19 år 3 månader sedan #7682 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tips på bra böcker

Gäst skrev: sökte efter "Mös-Staden i staden", men hittade inget alls. Är du säker på att den heter så? Vem har skrivit den?/bara_på_låtsas


Kanske boken förekommer under två namn? Det finns en bok som heter:
Den okända staden - Östra sjukhuset 1935 - 1995 av Psykiatrin i Malmö. Den är på 95 sidor.