Min tolkning av filmen Beautiful mind

  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #37528 av Exocet
I filmen beautiful mind så såg huvudpersonen John Nash en flicka i femårsåldern och en general fast de inte var där.
Jag tro att flickan symboliserar hans osäkerhet och att generalen är hans samvete som tvingar honom att hålla på med Matte fastän han kanske inte tycker det är så kul alla gånger.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 1 vecka sedan #37574 av Jocke
Intressantare är teorin om den försvunna posten. Han inbillade jú sig, att han var en hemlig agent, och lämnade hemlig post vid ett hus. Denna teori kan vara att allt man skriver är förgäves och att det saknas en mening. Men man inbillar ju sig alltid att det finns en mottagare! Man hoppas ju att det finns ngn som förstår och kan förvalta pundet. Gubben och flickan är ju verklig för honom, men jag kan inte förstå det, eftersom rösterna är integrerade i ens tankeatmosfär, så jag vill stöta undan den teorin att det finns andar som styr vår tillvaro. Men upptäckte du en sak? Flickan blev ju aldrig äldre!

Vars är världen på väg?
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #37576 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Min tolkning av filmen Beautiful mind
Det var för att han själv aldrig blev äldre mentalt. Han var lika känslig inombords som en femårig tjej.
För att bemästra sina demoner och bli en riktig matematiker fick han ju intala sig att de inte var verkliga. Han fick förtränga och övervinna dels sin osäkerhet (flickan) dels sitt samvete som hela tiden kritiserade honom (generalen). Jag vet hur det är, jag [i:3jjmcjjb]ville[/i:3jjmcjjb] själv bli en riktig matematiker en gång i tiden. Och jag har haft samma "symptom" som John Nash, så jag vet vad han gick igenom.
Mer
18 år 1 vecka sedan #37577 av Nissegossen
Kan inte kommentera! Har icke sett hela filmen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Exocet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 vecka sedan #37581 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Min tolkning av filmen Beautiful mind
Det där med att han var hemlig agent och postade brev, det kan vara en symbol för att mycket av det man gör i matematiken är meninglöst. Och särskilt känns det väl så om man jobbar ensam. Han kom ju på Gruppteorin, som handlar en del om sociala relationer.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
18 år 1 vecka sedan #37583 av Jocke
tack för lektinen Fredric, god natt Fredric, Nisse och ni andra.

Vars är världen på väg?