A beautiful mind

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #51614 av
A beautiful mind skapades av
Hejsan!

Jag såg nyss denna film och undrar om det verkligen fungerar så om man är schizofren? Jag blev rejält gripen av filmen och förstår inte alls hur någon kan skilja mellan verklighet och fantasi om illusioner upplevs som så verkliga. Ni som klarar balansgången måtte vara oerhört starka mentalt!

MVH Kristina
Mer
17 år 6 månader sedan #51616 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet A beautiful mind
Filmen visar rösterna som syner... för att det ska göra sig som film... synhallucinationer är ovanliga, det är vanligare med röster... de kan vara rätt verkliga och skrämmande de också...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #51620 av
Svar från i ämnet A beautiful mind
Tack för ditt svar Isa-Alise. Det uppskattar jag verkligen för jag vill gärna förstå :) Så egentligen hörde han detta genom röster? Vet du det? Finns det då även personer som ser saker så tydligt som att det vore verkligt? Jag ber om ursäkt om det är en dum fråga, men jag är inte insatt.
Mer
17 år 6 månader sedan #51621 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet A beautiful mind
Jo, han hörde röster... synhallucinationer är ofta svagare, som skuggor som rör sig eller mönster i tapeter som får formen av ansikten och sånt... men man kan få färgstarka synhallucinationer av droger... dessa skiljer sig dock rätt mycket från psykotiska hallucinationer...
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 6 månader sedan #51622 av
Svar från i ämnet A beautiful mind
Tack! Så snällt av dig att ta dig tid att besvara min fråga.

Kramis Kristina
Mer
17 år 6 månader sedan #51623 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet A beautiful mind
Jag vet ju faktiskt inte om han såg detta i bilder på näthinnan, men de facto kan jag se det talade ordet i bildform!

Jag kan tex inför min inre syn se som om jag hade en dataskärm framför mig med slutna ögon och se orden jag klickar fram på datorns tangentbord! Roar mig ibland med detta! Detta utan att vara i närheten av en dator en gång!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum