Föreskrivning av benso

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
12 år 11 månader sedan #403131 av Fantasio
Jag fick ganska lättvindigt min Sobril/Oxascand tycker jag. Har parallellt med den haft en del "antidepp" som hjälpt föga. Hur ser det ut idag? Har man ångest, måste man då tugga sig igenom t ex Cipralex, Efexor m.m, eller skrivs benso ut som förstaval? Jag kan förstå läkarna, många blir ju beroende eller får avsevärd tolerans. Jag har tur som klarar mig med ett relativt svagt preparat och små doser, men man har ju hört en del skräckhistorier. Samtidigt kan jag tycka att har man svår ångest, då ska man ha något som garanterat hjälper.
Mer
12 år 11 månader sedan #403139 av Geta
Svar från Geta i ämnet Föreskrivning av benso
Det verkar som läkarna helst skriver ut antidepressiva läkemedel vid ångest idag.
Ångest och depression hänger ihop.
Mer
12 år 11 månader sedan #403178 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Föreskrivning av benso
SSRI-antidepressiva är nog förstahandsval vid ångest, där Sertralin samt Citalopram dessutom är billiga. Sedan finns Lyrica som har mindre beroenderisk än benso. Om man har schzofreni kan man få Seroquel, som också har förutom antipsykotisk effekt också effekt mot ångest. Bensodiazepiner är man nog restriktiv med på grund av beroenderisken, men också därför att effekten kan avta efter en tid. Missbrukare brukar ofta vilja ha bensodiazepiner.
Mer
12 år 11 månader sedan #403249 av sugmundfreud
Jag fick riktiga bensodiazepiner (andra än sobril) först när jag blev våldsam och började kasta britsar och hota folk till livet. Då hade jag tjatat i tio års tid att jag behövde något för min hemska ångest. Sobrilen fick jag tjata i 6 år för att få. Men så länge jag var lugn sket de i mina vädjanden om bättre piller.

Jag fick allt möjligt annat inklusive neuroleptika. Men icke benso.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
12 år 11 månader sedan #403308 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Föreskrivning av benso
Jag tar sällan benson. Fast som inlagd har jag haft kanske Stesolid. En gång blev jag jättetrött och staplade isäng efter medicinutdelningen. En annan gång lyckades jag med konststycket att rymma och blev efterlyst. När jag återbördades till avdelningen fick jag en hel skrälldus tabletter och sov jättelänge.
Mer
12 år 11 månader sedan #403326 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Föreskrivning av benso
Psykiatern fick "tvinga" mig att ta Sobril, har order på 4-6 10mg per dag. Frågade om jag ville ha nått annat. Dumma jag sa nej det går bra med Sobril. Borde ha testat när jag fick chansen. Nu med borderlinediagnos lär de ju bli mer restriktiva. :(