Nya mediciner mot depressioner

Mer
9 år 8 månader sedan #686382 av sjusovare
Efter en lång tids behandling med Seroxat så tycker jag att den inte hjälper mig. Den håller dock borta ångesten. Ingenting är roligt, livet är bara skit. Har haft mycket problem dom senaste året som oroat mig, vilket har bidragit till sämre mående. Jag ska träffa läkaren om en vecka och behöver få lite tips om mediciner som kan lyfta upp mitt mående. Äter även Elvanse som lyfter upp mig, men när skarven kommer så känner jag mig så tom och vill inte vara med om det. Jag har inga problem med psykoser eller dylikt, men ändå tror jag att jag behöver något som balanserar upp dopaminet.
Risperdal har haft positiv effekt på mig men jag vill veta om det finns nyare mediciner mot depressioner som lyfter upp Nor-Adrenalin, Dopamin och Serotonin.
Tacksam för förslag som jag kan ta upp med läkaren!

Under åren har jag ätit Zyprexa som jag tycker är skit, Haldol var underbar men biverkningarna hemska i några månader innan allt var frid och fröjd. Lamotrigin var bra men efter några år tog jag bort den för jag tror den inte släppte fram Seroxaten.
Jag har även testat Abilify som gjorde mig superstressad. Gissar jag gav upp för tidigt.
Mer
9 år 8 månader sedan #686504 av krokus
Aurorix är visserligen uråldrig, men den påverkar noradrenalin, serotonin och dopamin. [url:3l3q12q2]http://sv.wikipedia.org/wiki/Moklobemid[/url:3l3q12q2]
Mer
9 år 8 månader sedan #686531 av sjusovare
Några andra förslag?
Mer
9 år 8 månader sedan #686537 av Eos
Svar från Eos i ämnet Nya mediciner mot depressioner
Jag vet inga nya, men sällar mig till raden som lider av depressioner så jag undrar jag också. Jag har fluoxetin som ju är SSRI, och Voxra som lär ska verka på dopaminet. Jag tycker jag blev bättre efter det att jag fick Voxra.
Mer
9 år 8 månader sedan #686646 av Admin1
Seroquel Depot har antipsykotisk effekt, men också antidepressiv effekt. Används därför ofta vid bipolära depressioner, eftersom man får effekt mot både psykos och depression.

Vad gäller antidepressiva så är väl citalopram, sertralin och venlafaxin beprövade och bra. Men antidepressiva hjälper inte mot 25 % av depressionerna. Det kan i framtiden komma mer snabbverkande antidepressiva. Psykoterapin KBT har också effekt mot depression samt beteendeaktivering. Beteendeaktivering går ut på att göra mer roliga och intressanta saker.
Mer
9 år 8 månader sedan #686669 av sjusovare
Vissa mediciner blir jag bedövad av, tex Zyprexa. Det tar bort för mycket känslor för mig, samtidigt som andra inte upplever det. Hur upplever ni Seroquel? Förut hade jag psykotiska problem men det har försvunnit sen tag tog stora doser B3.