Finns det någon medicin som man tar hög/max dos men inte får

Mer
7 år 2 månader sedan #906071 av Admin1
Stört tal ingår i diagnosen för schizofreni. Stört tal är alltså ett schizofrenisymptom. Diskuterade med en psykiater om talstörningar och han menade att det var vanligare vid Parkinsons. Vilken typ av talstörningar har du?
Mer
7 år 2 månader sedan #906091 av Devetdu
Admin1, man kan inte få fram ord trots att man förstår språket, en talrubbning.
Mer
7 år 2 månader sedan #906093 av Geta
Det kan bero på minnet också.
Mer
7 år 2 månader sedan #906133 av Nissegossen
Akineton är en medicin, även för sjukdomen Parkinson och gamla tiders Neuroleptika gav extrapyramidala biverkningar utav av medicinen och medicinskt betingad Parkinsson. Vilket Akineton är bra mot. så. ett stelt gångsätt och stela drag i ansiktet är typiskt gamla mediciner. Mitt ex sade jag kan se det på andra ute på stan om de medicinerar mot schizofreni, men det syns inte på dig.

Pga sjukdomen kan talet vara stört och det kan bli oförståelig ordsallad och nyinsjuknad stod jag vid en mynttelefon på avd och försökte prata med min syster, men jag kunde inte formulera mina meningar.

Jag stod då efteråt på busshållplatsen och tänkte, det var då fan. Jag blev förbannad och Där och då¨började jag kämpa mot sjukdomen.

Jag tvingade mig själv att försöka ta bort ordsalladen och hade jag inte där börjat kämpa hade jag blivit en kroniker och jag hade inte levt idag

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 2 månader sedan #906325 av Admin1
Det finns något som heter tankestopp, som är en tankestörning. Då kan man inte tala för hjärnan är tom på tankar. Tal är egentligen ljudsatta tankar.