LSD, meskalin, m.fl som psykofarmaka?

Mer
3 år 2 månader sedan #1318813 av Richard
Jag snubblade in på en sida via Facebook; Nätverket för psykedelisk vetenskap;
www.psykedeliskvetenskap.org/

Själv har jag lagt ner allt vad psykedeliska substanser heter, jag mår bra nu på den medicin jag har o vill inte förstöra nått. Då är det bäst att låta bli sånt. Dessutom tror jag inte de har någon verkan på mig eftersom mina mediciner tar bort effekten. Tog MDMA (ecstacy) för 2-3 år sen men märkte noll effekt, o det var väl tur då det kan vara farligt i kombination med antidepressiva. Ketamin däremot funkade, men la ner det också!

Men det är ganska intressant att man börjat forska igen på LSD, psilocybin, meskalin, m.m i syfte att få fram effektiva psykofarmaka. Vad tror ni om att hallucinogener kan fungera som ett botemedel mot t.ex depression och psykoser? Jag har läst lite om Stanislav Grof; sv.wikipedia.org/wiki/Stanislav_Grof "Holotropisk andning" har jag däremot provat.
  • IM
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1318839 av IM
Svar från IM i ämnet LSD, meskalin, m.fl som psykofarmaka?
Tror faktiskt cannabis oljan hade varit effektiv vid schizo/shizoaffektiv. Recept belagt och på läkarens ordination. Det ska inte vara i rus syfte utan mer att hålla energin. Admin säger och det är så i psykos frisätts dopamin, det ger energi. Medicin låser, du får mindre
energi men om man då skulle få doserad cannabis olja kanske man kunde behålla energin, så att det blev bättre balans i dopamin nivån. Bara en tanke.
Mer
3 år 2 månader sedan - 3 år 2 månader sedan #1318841 av Richard
Ja just det! Cannabis tänkte jag inte ens på, men det är många som mår bättre av CBD-olja. Tror inte ens det är nått THC i den, i.a.f inte i vissa.

Finns denna mot MS: www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20101019000051

Men i.a.f utomlands finns THC-fri olja.

EDIT: Denna verkar vara THC-fri: www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20171228000012
Men det står ändå  Beroendeframkallande medel. Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.
Last edit: 3 år 2 månader sedan by Richard.
  • IM
  • Besökare
  • Besökare
3 år 2 månader sedan #1318844 av IM
Svar från IM i ämnet LSD, meskalin, m.fl som psykofarmaka?
Ja jag tror den hade varit ett bra komplement till neuroleptika. Den ena ger vad den tar. Kan alltid hoppas på en forskning kring cannabís oljan och fördelar det kan ge vid behandling. Den ger medicinsk lindring och är väl värd att ses som en hjälp även vid psykos sjukdom.
Mer
3 år 2 månader sedan #1318888 av Admin1
CBD Epidiolex är godkänd i USA mot en sorts epilepsi. Sedan i landet finns cannabis Sativex sprayen mot spasticitet vid MS.
Mer
3 år 2 månader sedan #1318952 av wasp

Admin1 skrev: CBD Epidiolex är godkänd i USA mot en sorts epilepsi. Sedan i landet finns cannabis Sativex sprayen mot spasticitet vid MS.

Skulle verkligen medicinalverket gå med på det här?? Tror knappast det! Knark är knark, inte medicin, även om nu svårt sjuka kan flumma bort sin tillvaro med det. Men alla gamlingar som dött i Covid blir förstasidesstoff hos drakarna.  Många skulle kanske levt ett halvår till och dött en 'naturlig' död. Låter krasst, men så tror jag det är!