Risperdal och bröstmjölk

  • visan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4624 av visan
Risperdal och bröstmjölk skapades av visan
Jag har haft Risperdal i drygt ett halvår. De senaste månaderna har jag fått mjölkproduktion vilket är mindra kul. Men det är inget jag inte står ut med (har fött och ammat fyra barn) men jag är lite orolig för att det på något sätt är ohälsosamt. Någon mer som har erfarenhet? Jag har en viktökning på ca 6 kilo som biverkan men det står jag också ut med. Min fråga är egentligen; finns det någon anledning för mig att byta preparat?
När jag slutade med Risperdal för två veckor sedan försvann mjölkprod. och jag började genast gå ner i vikt. I torsdags satte jag in Risperdalen och zoloften igen (jag har som tvång att sluta och börja och öka o minska på medicnen och rår verkligen inte på den jävulen i mig som vill att jag ska hålla på med detta)
Jag tycker egentligen att Risperdal är en bra medicin, jag får god sömn av den, mindre ångest och mindre självdestruktivivtet. Fast zoloften hjälper nog till med det också.
Trevlig helg.
Mer
19 år 7 månader sedan #4635 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risperdal och bröstmjölk
Jag använder också Risperdal fast i låg dos 1 mg/dag. Jag har inte märkt några direkta biverkningar efter 6 månader.

Risperdal är det första atypiska antipsykotikat och dess patent går ut 2006. Det kommer bli billigt då och mer använt än idag. Fördelen är att det ger mindre risk för diabetes än de andra nya preparaten och särskilt Zyprexa och Leponex. Den stora nackdelen är att det är värst på att höja hormonet prolaktin (som ger mjölkbildning bl.a.) De andra nya preparaten har inte denna nackdel.

Förhöjt prolaktin kan ge utebliven menstration, infertilitet, förlust av sexualdrift, impotens hos män, benskörhet och ökad bildning av bröstmjölk. Menstration och fertilitet återkommer hos kvinnor när man slutar med medicinen dvs det kan fungera som p-piller för kvinnor.
www.medsafe.govt.nz/Profs/PUarti ... perpro.htm

Bland de andra nya preparaten kan Seroquel vara ett bra alternativ. Viktökningsrisken är som Risperdal, men det påverkar inte prolaktin som Risperdal.

Det troliga är att viktökningen beror på Risperdal, men vissa kan gå upp i vikt också av Zoloft.
Mer
19 år 7 månader sedan #4641 av Isa-Alise
-
Mer
19 år 7 månader sedan #4643 av mang3
Svar från mang3 i ämnet Risperdal och bröstmjölk
Jag käkade 2mg risperdal om dagen och har inte fått mjölk i brösten, fast det är nog för att jag är kille. Anledningen till att jag slutade ta min medicin och nu totalvägrar är att hela mitt liv förstördes av skiten. Jag blev slö, trött och vill bara sova hela tiden och som grädden på moset kunde jag inte "få upp den".. Jobbigt för både mig och tjejen. Nä jag tänker inte stoppa i mig mer risperdal.

Mediciner anpassas av doktorer efter olika individers behov och jag tror att du ska vända dig till en sådan med den frågan. Det enda jag kan säga är att risperdal förvandlade mig till en impotent zombie.
Mer
19 år 7 månader sedan #4657 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Risperdal och bröstmjölk
mang3,

Risperdal är värst vad gäller hormonella effekter, men även den gamla typen av antipsykotika kan ge hormonella effekter. Det beror dock också på vilken dos man tar.

Den nya typen av antipsykotika ger vanligen inte denna typ av biverkningar. Det finns ganska många preparat att välja på Seroquel, Zyprexa, Zeldox, Abilify och Leponex.
  • vet inte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4708 av vet inte
Svar från vet inte i ämnet bröstmjjölk
När ni fått mjölkproduktion rinner det från brösten?
Kan man ha det i alla fall.