Abilify-erfarenheter efterlyses!!(2 neuroleptika samtidigt?)

Mer
19 år 7 månader sedan #4829 av tryskey
Min psykiatriker har nu föreslagit att jag ska övergå från Seroquel till Abilify.
Kände att det skulle komma förr eller senare, läkarkåren verkar helt frälst av den medicinen.
Jag har en vecka på mig att fundera. jag är lite orolig.
Innan jag åt Seroquel åt jag Leponex, och att byta till Seroquel var den absolut bästa medicinering jag gjort. Det var som att vakna ur någon sorts divala.
Nu är jag orolig, jag har haft Seroquel i nästan två år. Dock blir jag mer och mer slö av den, och nu när jag klagar mer och mer har vi börjat fundera på Abilify.
Det som min läkare vill göra är att sätta in Abilify utan att ta bort Seroquelen,
och sedan ta bort Seroquelen när vi känner att kroppen "vant" sig med Abilify.
Hon säger att läkemedelsföretaget sagt att det ska gå bra att ha dubbel neuroleptika, men jag känner mig orolig. Det känns lite "övermedicinerat" att ha två doser med två olika antipsykotika.

Undrar om någon annan gjort något liknande, med två neuroleptika samtidigt?
Undrar också om någon kännt av illamåendet i början av Abilify, som hon pratade lite om som biverkning?
Hon sa att man också kunde gå ner i vikt, någon som har känt av det?
Sömnlösheten?


Många frågor... ska bestämma mig till på fredag, och som det ser ut nu så tycker jag att jag kan pröva.
Jag trivs inte med att vara så trött som jag är nu...
Mer
19 år 7 månader sedan #4831 av Johan
Jag var illamående de fösta dagarna jag åt Abilify men det gick över. Sömnproblem har jag haft men det verkar ordna sig om man tar Abilify på morgonen. Positivt är att jag känner mig piggare i huvudet än när jag åt Zyprexa och Risperdal. En anledning till att jag bytte var just för att gå ned i vikt men det har inte hänt så mycket än. Jag har dock bara ätit Abilify i 2 månader. Det gäller ju att börja motionera och jag har bara kommit iväg och simmat ett par gånger - vilket i och för sig är betydligt mer än jag gjort tidigare så jag är förhoppningsvis på gång.
Mer
19 år 7 månader sedan #4832 av Abzu
Jag har precis bytt till abilify och samtidigt har jag Haldol nu i början. Det är på detta sätt byte har rekomenderats av tillverkarna.
Jag började med 10 mg Abilify för en vecka sedan plus min vanliga dos haldol 2mg. Det gick fint, jag kände inte av några biverkningar eller nått sånt, inte ens det berömda illamåendet.
Nu har jag gått ned till 1 mg Haldol och 10 mg Abilify och om några dagar ska jag ta 15 mg Abilify, vilket är den rekomenderade dosen.

Sen jag började med Abilify har jag känt mig mer vaken i skallen och lite piggare, jag känner mig mer som förr, innan jag blev sjuk.

Jag tycker att du ska ge Abilify en chans,jag är hittills glad att jag gjorde det.
Mer
19 år 7 månader sedan #4845 av Admin1
Jag blev förvånad att du skulle byta ut Seråkväll, eftersom jag vet att du berömt den tidigare. Det har gjorts en stor studie på 1500 personer, som bytte till Abilify från ett annat preparat och 67 % var nöjda. Så oddsen är ganska goda att du skall bli nöjd.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... ar-baettre

Abilify ger normalt en liten viktökning, men mindre än både Risperdal och Seroquel, men större än Zeldox. Om man är överviktig dock, så verkar man gå ner i vikt av Abilify. Jag vill minnas att man i genomsnitt minskade 3 kg då.

Om man tar Abilify + annat antipsykotikum, så blockerar nog det gamla preparaten mycket av de positiva effekterna av Abilify. Det är nog först när man tar enbart Abilify ett tag, som man kan upptäcka hur pass bra det är.
Mer
19 år 7 månader sedan #4849 av tryskey
jo, jag var så nöjd med bytet från Leponex till Seroquel, för det var verkligen som att börja ett nytt liv.
Men nu på senaste har tröttheten börjat ta i igen. Min läkare säger att det förmodligen beror på att jag mår bättre, och att medicinen inte sugs upp lika mycket av min sjukdom.
Sedan höjer man sina krav med, efter Leponexen kände jag att jag skulle acceptera vad som helst som gjorde att jag kunde stå på benen, men nu har jag börjat kommux osv. och jag har högre krav.
Nu tror jag iallafall att jag kommer tacka ja till att pröva Abilify.
Det enda jag är rädd för är att gå upp i vikt så där som jag gjorde när jag började ta Zyprexa. Jag har också haft ganska grava ätstörningar, så det oroar mig alltid med sånt.

Visst kan man mota sömnlösheten med benzo, men jag har just för första gången i mitt liv blivit kvitt alla mina benzo och har nu enbart neuroleptika och anti-depp.
Vill inte så gärna börja med benzo igen...

Jaja, jag kan väl alltid byta tillbaka om det blir fel...
..hm....

*orolig*
Mer
19 år 7 månader sedan #4859 av Abzu
Det verkar vara som om Abilify inte ger viktuppgång faktiskt, utan kan istället leda till viktnedgång, som Haldol. Det har min läkare sagt iaf.