Hur funkar egentligen HALDOL?

Mer
17 år 3 veckor sedan #73417 av malin76
Hur funkar HALDOL?!? Dämpar haldol impulsöverföringar som sker med signalsubstansen dopamin HELT eller DELVIS?
Att den skulle dämpa helt verkar ju osannolikt?
Mer
17 år 3 veckor sedan #73418 av Admin1
Jag tror att haldol dämpar impulsöverföringarna om det är för mycket aktivitet..
Mer
17 år 3 veckor sedan #73421 av Nissegossen
Jag tycker det är lite invecklat, men försök att få Akineton mot biverkningarna! Det hjälper! Akineton är ett muskelavslappnande medel som fungerar direkt på musklerna! Det ger lindring i plågorna som kan vara svåra!

Suck! Haldol är ett gammalt Neuroleptika som fungerar på ungefär på samma sätt som andra gamla, Trilafon, Cisordinol, Siqualone med flera!

Det påverkar synapserna så att det blockerar mottagningssidan på receptorerna! Har med membran pumpen som återtar en del av signalsubstansen också att göra. Kort sagt det påverkar alla "Kopplingsställen" i hjärnan!
Det är alltså så att mindre mängd kemisk elektriska pulser skickas vidare och gör att du märker mindre av hur stressad i huvudet du egentligen är.
Men det bloickerar inte helt! Hur stor del av hur mycket den blockerar vet jag inte!
Haldol är för övrigt den enda medicin som hållit mina röster borta så länge som tre veckor! Men, då hade jag stora doser!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 3 veckor sedan #73422 av malin76
tack!
Haldol är den medicin som gett mig minst biverkningar.
Och då har jag provat ångestframmkallaren RISPERDAL, samt zombie-medicien ZYPREXA.

Fytusan för RISPERDAL, ångesten jag fick av den var inte av denna värld.
Men det är en annan historia, dåtids historia tack gode gud. :)

Haldol är bäst mot vad jag lider av..förföljelseparanoia!
Mer
17 år 3 veckor sedan #73423 av Nissegossen
Malin! Om du får Akineton mot biverkningarna så får du lindring en timme efter att du tagit den. Men överdosera den inte! För då har den otrevliga biverkningar, men det är lätt att ta för mycket. För när man mår bra så vill man ju må ännu bättre! Men det är inte så lätt!

Den påverkar också synen genom att de muskler som styr linsens förtjockning (Ackomodations förmågan) påverkas. De musklerna ställer då in sig på avslappnat läge vilket är det som man har när man sover! Dvs seende på långt håll! Så, du skulle i så fall kunna behöva ha läsglasögon!

Men prova! För det går tillbaka när man slutar med Akineton!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 3 veckor sedan #73425 av malin76
okej men varför skulle Akineton hjälpa mig??
Har inga extapyramidala symtom eller nåt !!
Fick visserligen MADOPARK när jag åt 4mg haldol om dagen..kunde inte sitta stilla..!!