Varför får jag ingen specifik diagnos?

Mer
13 år 6 månader sedan #344257 av Carol
Jag blir frustrerad på min läkare. Blev inlagd på ett psykoshem i januari och har nu varit patient på en öppenvårdsmottagning sedan slutet av februari, men ibland upplever jag att det är svårt att få raka svar från min läkare angående vad han tror att min psykos beror på. Han har sagt att jag har en icke organisk psykos, men när jag frågat honom rakt ut om han tror att jag är schizofren så säger han bara att han inte vill sätta någon tydligare diagnos än så. Han menar att det finns så många diagnoser nu för tiden, och att det är svårt att avgöra. Jag tycker det är lite märkligt och, framför allt, att det gör det svårare för mig att ta reda på mer specifik information om vad jag kan göra för att må bättre.

Ibland misstänker jag till och med att han har åsikter och någon eventuell diagnos som han inte vill avslöja, men det kanske är en paranoid tankegång.

Finns det fler som upplever det här som ett problem och vad borde jag göra?
Mer
13 år 6 månader sedan #344258 av Geta
Det är inte säkert att det finns en färdig skräddarsydd behandling
som du mår bra av, även om läkaren prickar rätt på diagnos.
Det är inte lätt att ställa diagnos på unga personer. I ungdomsåren
kan det vara normalt med turbulens.
Mer
13 år 6 månader sedan #344261 av Libellule
Ja, låt läkaren vänta tills han är helt säker, för en satt diagnos kan vara svår att få bort, även om man misstänker att den inte är helt rätt. Och jag håller med Geta, även om man finner en diagnos, så kan det ta en evighet att hitta rätt medicinering. Och experimentera med mediciner kan man ju göra även utan diagnos - det viktiga är att du mår bättre.
  • Zoegas.
  • Besökare
  • Besökare
13 år 6 månader sedan #344285 av Zoegas.
Svar från Zoegas. i ämnet Varför får jag ingen specifik diagnos?
Carol,

Till allas förskräckelse här (utom alternativ) så börjar psykiatrin gå ifrån diagnostänkandet och ser mer till orsaker. Begär en psykolog så kan han ge dig råd om hur du ska göra för att förbättra din livssituation/mående.
Mer
13 år 6 månader sedan #344289 av Geta
För tjugo-trettio år sedan var inte diagnostänkandet så utbrett
som idag.
Mer
13 år 6 månader sedan #344298 av lärjungenMatteus
6 Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.