Sifferdiagnos?

Mer
19 år 1 månad sedan #10831 av Bortajag
Sifferdiagnos? skapades av Bortajag
Jo, det är såhär att när jag tittar i min journal så står det att jag har fått diagnos F167. Det säger ju inte mig särskilt mycket, så jag undrar om någon känner till någon lista på nätet med förklaringar till sifferdiagnoser.

För övrigt står det också "Psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av hallucinogener, psykotisk störning som resttillstånd eller med sen debut" och jag vet ju vad jag gått igenom, men det hade ändå varit intressant o se om det finns mer uttömmande information om F167.

Dessutom undrar jag lite nyfiket vad de menar med "sen debut". Fyller 22 i år och undrar om det verkligen är en sen debut?
Mer
19 år 1 månad sedan #10835 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Sifferdiagnos?
Hej
Kan tyvärr inte hjälpa Dig så mycket.
Tror att F16 betyder missbruk av hallocinogener, och 7 är ett tillägg, tex om personen slutat missbrukat.
  • Pallekula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10842 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Sifferdiagnos?
Tikki: missbruk är ganska diffust när det gäller hallucinogener, visst går det väl att säga att man missbrukar bara för att man testar EN gång. Men det är inte många som missbrukar hallucinogener som andra droger, alkohol amfetamin, nikotin, koffein osv. Blir inte fysiskt beroende.
Jag tror det betyder "orsakad pga intag av hallucinogener" fast jag har aldrig hört benämningen förut :P
Mer
19 år 1 månad sedan #10844 av Tikki
Svar från Tikki i ämnet Sifferdiagnos?
Sifferdiagnosen tror jag är från ICD-10. Men Din tolkning stämmer nog bättre än min.
  • Pallekula
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10850 av Pallekula
Svar från Pallekula i ämnet Sifferdiagnos?
F16: psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av hallucinogener.
hittade oxå den latinska förklaringen "Perturbationes mentis et morum, ab usu hallucinoogenum provocatae"
utestluet psykosotiska tillstånd och korsakoffs syndrom

F20 var visst shizofreni, mycket intressant hittade på socialstyrelsens hemsida
  • joppe
  • Besökare
  • Besökare
19 år 1 månad sedan #10859 av joppe
Svar från joppe i ämnet tillägg
ICD-10-koder för psykiatri:

Organiska, inklusive symtomatiska, psykiska störningar (F00-F09)

+ Psykiska störningar och beteendestörningar orsakade av psykoaktiva substanser (F10-F19)

+ Schizofreni, schizotypa störningar och vanföreställningssyndrom (F20-F29)

+ Förstämningssyndrom (F30-F39)

+ Neurotiska, stressrelaterade och somatoforma syndrom (F40-F48)

+ Beteendestörningar förenade med fysiologiska rubbningar och fysiska faktorer (F50-F59)

+ Personlighetsstörningar och beteendestörningar hos vuxna (F60-F69)

+ Psykisk utvecklingsstörning (F70-F79)

+ Störningar av psykisk utveckling (F80-F89)

+ Beteendestörningar och emotionella störningar med debut vanligen under barndom och ungdomstid (F90-F98)