Högfungerande med schizofreni (paranoid)

Mer
15 år 1 vecka sedan #207618 av Johan23
Hej, (har ställt frågan rörande det här sedan tidigare litet)

Finnes det någon som har "högfungerade" schizofreni och fungerar med familj och vänner och jobb.
Hur (helt äligt:) upplevs den här sjukdomen i såfall "inifrån". Är det ett enda lidande och glädjelöst liv fast man lyckas
fungera utåt?? Att man kan dölja det utåt fast man nästa lider så att man håller på att dö?

Tack,
Adam
Mer
15 år 1 vecka sedan #207623 av idefix
Hej Adam!

Jag ser att du tar upp samma sak gång på gång, och undrar om det inte kan vara så att du lider av tvångstankar förutom dina vanföreställningar? Jag menar, du har ju så att säga insikt, vilket tyder på att du inte har psykos. De flesta som har schizofreni har genomlevt åtminstone en psykos med total brist på sjukdomsinsikt.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 1 vecka sedan #207644 av Jocke
Dem två här på siten som har en fungerande familj är Isa-Alise och Balder. Nu är det bara Isa-Alise som är aktiv. Det kan finnas andra som inte har offentliggjort att dem har en familj obs, dessa är schizofrena. Mycket högfunktionella. Men jag tror vi funktionshindrade är en tillgång till skillnad mot de som i alla lägen söker en vinst med sitt tänkande. Sådana är parasiter.

Vi vet att vi delar den sjuka sidan av oss med andra utan den andra sidan kan kontra med att vi söker en sjukdomsvinst, men i själva verket får vi inget tillbaka för vårt handlande. Den sk. friska sidan söker en dold vinst i de sjukas handlande, dem säger att det är för att dem ska kunna orka med oss.

Men frågar är hur orkar vi med dem och deras avfärdande handling? I själva verket är det vi som håller igång samhället + de äldre.
90 % av oss är ensamma. Tyvärr så får inte samhället se resultatet när dem spelar ut svaga grupper mot varandra, dem ser bara vinsten för sin egen vinnings skull som det markanta målet.

Som Admin säger, vi som skriver här kan anses vara en av de svagare parterna i samhället. Kan ngn hjälpa oss att återfå den delaktiga delen i samhällets funktioner, utan att vi anses som parasiter så vore jag tacksam.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 1 vecka sedan #207646 av Geta
Som många andra här på Viska så har jag varken jobb
eller familj. Har haft jobb tidigare.
Trots det njuter jag av livet ändå. Tänk bara att få sova
så länge som man vill på morgonen. Det är en sjukdomsvinst.
Just nu kommer jag från en lång cykeltur i det fina vårvädret.
Mellan 18år -38år var jag deprimerad. Sedan vände det
och jag upplever flow varenda dag numera.
Det är inte hur man har det utan hur man tar det, som har
betydelse.
Man behöver inte alls lida av anhedoni fast man har schizofreni.
sv.wikipedia.org/wiki/Flow
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
15 år 1 vecka sedan #207703 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Högfungerande med schizofreni (paranoid)
Jag är nöjd med tillvaron. Jag har två vänner som jag brukar umgås med. Inga psykotiska symtom. Jag får risperdal. Har jobbat hårt med mig själv också och jobbar fortfarande med att utvecklas.
Mer
15 år 1 vecka sedan #207779 av Fantasio
Har ingen familj, men har jobb (deltid) och fungerar skapligt i samhället. Har turen att ha bra vänner, både de med sjukdom och friska. Tycker jag fungerar bra i samhället.