psykos/schizofreni skillnad ?

  • Sebastian x99
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #225437 av Sebastian x99
Svar från Sebastian x99 i ämnet psykos/schizofreni skillnad ?

PSR skrev: Låter som ett missförstånd från din sida. Snarare att du är psykotisk i såna fall, vilket bara är adjektiv-form på psykos bara. Ingen diagnos.


Diagnosen, enligt både ÖL och sjukhuspersonal, var psykos.

Men det är ju klart... din expertis på området är säkert större än sjukhuspersonalen/läkarna.
Mer
14 år 9 månader sedan #225438 av bonnie
ok.. då var de nått de skrev till f-kassan för att beskriva mitt tillstånd då...
i väntan på diagnosen.. intressant..

/b
Mer
14 år 9 månader sedan #225528 av Isa-Alise
Psykoser finns som diagnoser i ICD 10:

www.internetmedicin.se/icd/icd.a ... Scroll=306

F23 t.ex....
Mer
14 år 9 månader sedan #225592 av Admin1
Normalt har man vid schizofreni en ständig risk att få en psykos, men 20 % av de med schizofreni har aldrig en psykos utan istället dominerar negativa symptom. Det kallas för symptomfattig schizofreni eller schizofreni simplex. Det finns de som tror att symptomfattig schizofreni egentligen är Aspergers och att de är feldiagnosticerade helt enkelt.
  • Jaana79
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #225700 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet psykos/schizofreni skillnad ?
Jag har läst nånstans att om man haft psykos i mer än sex månader i sträck så kan man kalla det schizofreni.
Mer
14 år 9 månader sedan #225909 av Admin1

Jaana79 skrev: Jag har läst nånstans att om man haft psykos i mer än sex månader i sträck så kan man kalla det schizofreni.


Stämmer delvis, men inte alltid utan det skall dessutom finnas minst två olika symptomkomplex av fem olika samt dessutom skall arbetsförmåga och socialförmåga också vara nedsatt. Vid vanföreställningssyndrom kan man också ha långvarig psykos, men då enbart vanföreställningar och inget annat symptom.