Hej folket.

Mer
19 år 11 månader sedan #1787 av larok
Hej folket. skapades av larok
Hittade hit igår.efter lite krångel så gick det vägen.
Har sett på andra psyk-relaterade forums att man har en presentations sida där folk kan berätta lite om sig själv.
Detta saknas så jag tar saken i egen hand och gör det nu.
Eller presentation och presentation, vet jag inte om jag riktigt vill.

Jag har hur som helst lite funderingar kring schizofreni o.s.v.
Har själv fått diagnosen ett otal gånger men inte riktigt greppat det hela.
Hur är man om man är schizofren?
Min läkare tjatar på mig att jag är det.
har för det mesta röst hallucinationer, har även haft syn och lukt hallisar.
Lever liksom lite i min egen lilla värld.

Alltid om jag är ute och går så kommer jag liksom in i någon fantasivärld och jag föreställer mig att jag blir intervjuad i tv av kristian luuk eller nån.
Det är nog inte bara jag som gör det, finns friska människor som gör samma sak.
Fast för mig så är det på ett helt annat sätt liksom.
Jag kommer på mig själv med att både skratta och bli arg och röra på läpparna och prata öppet.
Även om det finns folk runtomkring.
Det blir så starkt liksom.
Blir helt uppslukad.

Och jag vet en jävla massa konstiga tankar jag har som skulle kunna klassas som aningen paranoida och så.

men frågan är den, Varför kan jag umgås med människor som inte anar nånting att det skulle kunna vara nåt fel på mig.
Det enda som kan märkas att jag ibland pratar lite oorganiserat.
Kan hoppa från ämnen hur som helst.

Varför kan jag dölja det så bra?
Känner ni igen det att ni också kan göra så?
Måste man vara uppenbart sjuk för att klassas som sjuk?
Min läkare säger att det inte syns på mig att jag är sjuk.
Är det så för nån av er också?
Att folk inte skulle ha en aning om att ni är sjuka om ni inte pratade en längre tid typ?

hmm..tacksam för svar :)
Mer
19 år 11 månader sedan #1788 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Hej folket.
Hej! I tal gör jag bort mig ordentligt många ggr. Jag uppfattas som ganska dum och barnslig. Jag kan inte koncentrera mig riktigt på vad andra säger så jag har svårt att hänga med i diskussioner. Jag hoppar från ämne till ämne jag också, och kan stanna upp mitt i en mening för att fundera på vad jag skulle säga. I mina tankebanor så kan det bli lite rörigt, men vet inte om detta är normalt eller om det tillhör sz. Då jag var på sjukhuset sjatade också läkare om och om igen att jag har schizofreni. Brukade inte alls kommentera det utan var helt tyst. Jag har inte haft problem med hallucinationer, har bara upplevt lite av det. Men vanföreställningar har jag haft, t ex att en pinne som såg ut som ett Y var ett tecken på att jag skulle dö. Hade massor av liknande sjuka tankar den tid jag blev sämre. Mvh.
  • silverlake
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1793 av silverlake
Svar från silverlake i ämnet Hej folket.
hehe för mig är det tvärtom jag tror att jag har sz medan vårdpersonalen tjatar på mig att jag inte det. Är kanske en vanföreställning från min sida :)
som isf ju är ett symptom på sz... paradox.
nej jag kanske bara är hypokondriker, deprimerad, halvneurotisk och halvpsykotisk utan att ha sz.
Mer
19 år 11 månader sedan #1797 av Johan
Svar från Johan i ämnet Hej folket.
Jag hann sjunka väldigt djupt i psykosens värld innan omgivningen märkte det eftersom jag var van vid att visa upp ett ordnat yttre. Så länge jag hade en tå i verkligheten så märkte ingen något trots att mitt inre var ett kaos så jag känner igen mig i att kunna umgås utan att omgivningen märker att jag är riktigt sjuk. Det är ett tvåeggat svärd eftersom att även om man vill att omgivingen ska förstå en så var den bittra sanningen i mitt fall att de som förstod hur sjuk jag varit bröt kontakten. De vänner jag har kvar uttalar sig ofta om hur psykiskt sjuka borde spärras in eftersom de är så farliga. När jag säger att jag är sjuk så säger de att de menar de "riktigt" sjuka. Det är inte alltid jag orkar ta debatten. Så behöver det givetvis inte vara för dig utan jag hoppas att din umgängeskrets är bättre.
Mer
19 år 11 månader sedan #1810 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hej folket.
Välkommen!

Jag tror att det finns ganska många, som det är svårt att upptäcka att de är sjuka. Det är nog bättre nu med lägre doser och mindre läkemedelsbiverkningar. Det är sällan jag märker att folk tittar konstigt på mig. Men det har i och för sig hänt att jag vid ett par tillfällen har sagt något som jag märkt har väckt undran. Det positiva med folks fördomar om schizofreni är att de tror att alla är enormt sjuka. Det gör att en hel del med mildare sjukdom kan dölja sin sjukdom.

Silverlake,

Det finns en sajt www.mentalhealth.com/ där man kan diagnosticera sig on-line för 10 USD i 10 dagar. Bl.a diagnoserna de har finns även schizofreni.
Det kan vara bra att kolla om man tror att diagnosen är fel.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1813 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Hej folket.
Jag kan verkligen känna igen det där med fantasi-världar. Jag fantiserar mycket och kan bli väldigt inne i fantasierna och ibland pratar med mig själv, dock inte bland folk, för det mesta.

Jag har inte fått nån diagnos än, men jag tror inte att jag är schizofren. Får jag en diagnos så tror jag att det bli psykotisk depression, möjligtvis med nån slags personlighets störning.

Jag tror inte att folk skulle märka att jag var sjuk om inte jag sa nått för jag döljer det väldigt bra, det har jag vant mig vid att göra.
Men för mina kompisar har jag berättat lite om mina problem, fast jag tror inte att dom inser hur sjuk jag kan vara i bland för då drar jag mig undan.