Gamla schizofrenirön

Mer
11 år 8 månader sedan #509709 av notwoodstock
Jag vet att schizofreni förknippats med att kunna ha flera personligheter. Jag hörde eller läste någonstans att moderna rön säger emot detta, vet inte vad som är sant.

(För mig så stämmer det nog lite.)

En andra sak är dom fyra A:na, som en överläkare sade till mig är förlegade idéer, även om jag tycker detta också stämmer med mig.

Kopierat på nätet, (får man göra så?):

[color=#00BF00:1av6ci32]"Man brukar prata om Bleulers fyra A:n när man ska beskriva schizofrenins symptom, och dessa är: Autism, associationsrubbningar, ambivalens och affektiv rubbning. Här följer en förklaring av orden:
Autism – Schizofren autism har inget att göra med infantil autism. Den sjuke stänger in sig i sin egna värld och är ofta oemottaglig för information och reaktioner utifrån.
Associationsrubbningar – Den sjukes tankar följer inga banor utan han kan avbryta sig själv mitt i en mening bara för att fortsätta med något helt annat, utan någon som helst förståelse för de utomstående.
Ambivalens – Den sjuke uppvisar beslutsångest i sitt handlande. ...
Affektiv rubbning – Den sjuke visar inte de känslor man normalt skulle visa i en viss situation eller efter en händelse. ..."[/color:1av6ci32]

Jag blev intresserad av om det finns fler gamla bilder av vad sjukdomen kan innebära.

/notwoodstock
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
11 år 8 månader sedan #509763 av Guest
Svar från Guest i ämnet Gamla schizofrenirön
Jag har bekanta som tror att är man schizofren så har man typ 12 personligheter. Lika störande alla gånger att förklara att dom är ute och cyklar. Precis, dom lägger aldrig det på minnet så det måste upprepas.
Mer
11 år 8 månader sedan #509772 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gamla schizofrenirön
Förr trodde man att schizofreni berodde på olycklig kärlek eller att man var förläst eller att man var inavlad.

Associerar vi egendomligt i Associationstrådarna?
Mer
11 år 8 månader sedan #509800 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gamla schizofrenirön
Bleuler myntade namnet schizofreni, som innan dess hette praecox dementiae dvs förtida demens. Det är ju vanligt med kognitiva störningar vid schizofreni, så det namnet är ju inte helt fel, men samtidigt alla har inte kognitiva störningar. Problemet med schizofreni är att när man skall förklara vad schizofreni är så stämmer det alltid inte in på alla. T.ex många säger att schizofreni är en psykossjukdom, men 20 % av de med schizofreni har aldrig haft en psykos.
Mer
11 år 8 månader sedan #509805 av maria-w
Svar från maria-w i ämnet Gamla schizofrenirön
Jag läste att misuppfattningen att de har delad/ flera personligheter antagligen kommer från att ordet schizofreni betyder delat psyke.

Men han som myntade begreppet menade att det verkade delat eftersom de reagerade känslomässigt på det som inte fanns men verkade vara likgiltiga till det som fanns.

De blev förföljda under nazitiden. Därför tycker jag att det är lite läskigt att ha en diagnos. Men jag är ju en sån som oroar mig för allt.

Jag vet inte hur det är för er men jag är inte likgiltig på riktigt tycker jag även om jag nog uppfattas så av omgivningen. Det handlar ju mer om att känslor och tankar är för starka så man får uppbåda all energi till att behärska sig. Fast det beror ju iofs på att den inre världen är så dominant.
Mer
11 år 8 månader sedan #509806 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gamla schizofrenirön
Ordet schizofreni ska från början syfta på ambivalens och inte delat sinne.