Barndom och schizofreni

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 år 1 månad sedan #36107 av Fantasio
Vet någon om risken för schizofreni ökar om man vuxit upp på ett speciellt sätt (mental stimulans, kost, sjukdomar o sv), eller att något gick snett när man föddes (syrebrist kanske)? Jag har röntgat hjärnan två gånger och inget fel har hittats och jag lider inte av vare sig damp, adhd eller mbd. Däremot var jag ofta sjuk som barn.
Mer
18 år 1 månad sedan #36108 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Barndom och schizofreni
Hej Fantasio! Min mor låg på sjukhus när jag skulle födas.
Hon hade blödningar under graviditeten, samt att hon sade att jag kom bakvänt fram.

Detta som jag tror hon menade var en sätesförlossning.

Det sägs att blödningar under graviditeten och förlossningsskador ökar risken för Schizofreni markant.

Uppväxten i sin tur med stämningen i hemmet och senare under skolgång, är säkert ytterligare en faktor att lägga till.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #36109 av Q.L
Svar från Q.L i ämnet Barndom och schizofreni
Jag var oxå ofta sjuk som barn. Men jag tror på att min svåra uppväxt är den största orsaken.

Nu på senare tid har jag oxå fått höra att min mormor haft en del psykiska besvär i sin uppväxt.

Jag tror att både arv o miljö spelar in en stor roll på schizofreni. Men det klart att komplikationer vid födsel oxå kan spela en stor roll.
Mer
18 år 1 månad sedan #36120 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Barndom och schizofreni
Jag hade en väldigt bra barndom, inga svåra saker alls. Två sammanboende föräldrar som var påhittiga och pedagogiska och som aldrig ställt för stora krav på mig.
Jag var mycket sällan sjuk som barn och förlossningen gick fint så vitt jag vet.
Ingen i min släkt har så vitt jag vet schizofreni heller.

Så min sjukdom är lite av en gåta då.....
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
18 år 1 månad sedan #36124 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Barndom och schizofreni
Jag misstänker att jag fick för lite näring som foster och att det slog sig på hjärnan. Jag har inga belägg för det, men man vet aldrig. Sedan insjuknade en äldre släkting till mig på sjuttiotalet. Jag letar kanske efter mönster som inte finns.
Mer
18 år 1 månad sedan #36129 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Barndom och schizofreni
Födelsekomplikationer, infektioner under graviditeten samt brist på D-vitamin sägs öka risken för att senare i livet drabbas av schizofreni.

C:a 20 % av schizofrenifallen kan orsakas av komplikationer vid födseln

I en artikel i Läkartidningen granskas sambandet mellan födelsekomplikationer och schizofreni i litteraturen. Om ett visst antagande görs kan kanske 20 % av fallen av schizofreni förebyggas om födelsekomplikationer kan undvikas dvs om mödra- och förlossningsvården förbättras.

www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... ioner-risk