Psykotisk depression = schizofreni?

Mer
12 år 5 månader sedan #441468 av sugmundfreud
Såg ett klipp på youtube där en tjej pratade om sin schizofreni. Hon sade att hon haft en psychotic depression och att hon nu hade schizophrenia.

Jag fick höra av läkaren att det nog var en [i:18852ba5]"psykotisk depression eller vad du nu hade"[/i:18852ba5] Mer sade han inte. Det var cirka 2008. Så kan hemlighetsmakeriet vara för att de inte vill skriva in schizofreni i journalen?

För jag har då inte blivit frisk.

Jag är en patient som det inte är mycket turbulens kring, jag sköter min medicinering, slår inte folk etc. Kanske anser de därför att Aspergers räcker som diagnos även fast jag personlighetsförändrats kraftigt och varit mer eller mindre psykotisk och haft negativa schizofrenisymptom sedan 2007?
Mer
12 år 5 månader sedan #441469 av Geta
Att man slår folk brukar inte vara ett kriterium för att få diagnosen schizofreni. I regel har schizofrena varit överanpassade som barn. "Det var mitt snällaste barn" brukar mödrarna säga.
Mer
12 år 5 månader sedan #441476 av spasy
psykotisk depression, depression med psykotiska symptom, samma sak eller.

Jag har haft diagnos depression med psykotiska symptom.
Mer
12 år 5 månader sedan #441483 av kosmisk
Jag tror mycket väl att vänster led har samband med högerled, precis som det finns tusen varianter av ångest så finns det nog nån konstant som är gemensam för alla.
Mer
12 år 5 månader sedan #441524 av Tikki
Det finns fyra nivåer av depression;
Lindrig
Måttlig/Medelsvår
Svår utan psykotiska symtom
Svår med psykotiska symtom

Tidigare har det även funnits en femte;
Psykotisk depression
Jag tror den numera kallas Unipolär sjukdom.
Mer
12 år 5 månader sedan #441560 av Admin1
Psykotisk depression är en separat diagnos i DSM IV. Den brukar kunna förväxlas med schizofreni ibland. Psykotisk depression behandlas med långvarig behandling med antidepressiva och kortare behandling med antipsykotika. Schizofreni behandlas tvärtom med långvarig behandling med antipsykotika och ibland antidepressiva om depression föreligger.

en.wikipedia.org/wiki/Psychotic_depression