Hur aktuell är Cullbergs bok Psykoser?

Mer
12 år 5 månader sedan #445529 av Nausika
Har plöjt igenom Cullbergs bok psykoser från 2004 som jag tycker är bra och ger mig svar på mycket. Framför allt är den bra när det gäller att dislutera med min sons psykiatriker som gärna skulle vilja slänga ut M från avdelningen imorgon om hon kunde. Nu säger hon att den är gammal och förlegad och att det har kommit nya rön och nya mediciner sedan den gavs ut. Vad är det för nya rön, finns det någon nyare bok som man kan läsa?
Mer
12 år 5 månader sedan #445530 av Geta
Jag tycker också att Johan Cullbergs bok om psykoser är bra. Det är en strid på kniven inom psykiatrin.
Cullberg blir i många kretsar kritiserad. Kan det vara det, att han inte bara trycker på den biologiska sidan av psykiatrin, som gör att alla inte gillar honom? Vad det skulle vara för nya böcker som skulle vara bättre?
Det skulle jag vilja veta.
Mer
12 år 5 månader sedan #445538 av Ready
Jag tror att kynurensyra hypotesen är på väg att bli alltmer accepterad som orsak till schizofreni.
Mer
12 år 5 månader sedan #445571 av Admin1
Det finns bra böcker med självhjälpsråd, som kan vara matnyttigare för anhöriga än Cullbergs bok. Schizophrenia for Dummies är en sådan bok som är lättläst även om den är på engelska. Denna bok är från 2009 och skriven av två professorer. Den finns att köpa på www.adlibris.se

Sedan finns ju också sajten:
www.schizofreniskolan.se/
Mer
12 år 5 månader sedan #445643 av Ready
Det är väl Cullberg som är upphovsman till stress-sårbarhetsmodellen och den är jag inte särskilt imponerad av. Jag är däremot imponerad av kynurensyra hypotesen.
Mer
12 år 5 månader sedan #445647 av Geta
Cullberg anser att ärftligheten inte är så framträdande vid schizofreni.