Är det någon här som fått social träning vid schizofreni?

Mer
12 år 1 månad sedan #471235 av Geta
Nu är jag så pass gammal, så jag kan ju inte veta vad yngre personer med schizofreni erbjuds idag.
Mer
12 år 1 månad sedan #471238 av krokus
Tja, i "Vardagssamtal" får man lära sig att tolka kroppsspråk, inleda ett samtal, hålla igång ett samtal och avsluta ett samtal. Det är även hemuppgifter och rollspel med i kompendiet. Jag gillar inte rollspelen, det känns knäppt.

Förut var det tänkt att jag skulle gå igenom "Vardagssamtal" med min samtalskontakt, men i grupp blir det lite lättare och roligare.

"Vardagssamtal" är säkert bra, men jag är som sagt inte klar med det än, är fortfarande på första kapitlet.
Mer
12 år 1 månad sedan #471249 av Nissegossen
Jag behöver nog inte det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 1 månad sedan #471331 av Admin1
Socialfärdighetsträning är visst enormt uppskattad av de som får den och de tycker att den är nyttigare än att få hjälp mot psykossymptom.
Mer
12 år 1 månad sedan #471501 av Admin1
Dramaterapi räknas till de kreativa terapierna tillsammans med bildterapi och musikterapi. Brukar användas mot negativa symptom. Socialfärdighetsträning är något helt annat och där får man träna sig att umgås med folk.