Nybliven skötare!

Mer
19 år 11 månader sedan #1512 av Madde
Hejsan!
Jag är en tjej på 30 år som precis i dagarna är färdig med min skötarutbildning. Håller på med min sista praktikvecka nu på en psykiatrisk avd för psykospatienter. Ett jättekul arbete men som för min del startat en massa funderingar. Och jag vill inte till 100% lita på alla fakta böcker kring schizofreni. Så jag har iallafall en liten fråga som jag hoppas att någon vill svara på!?
VAD gör man när en aggeterad person ger utlopp för sina känslor? Finns det knep man kan ta till i stället för en massa lugnande? :?:
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1513 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Nybliven skötare!
Jag trodde hela ideen med psykiatrin var att göra intagna agiterade så att det tydligt framgår hur sjuka vi är. Ge fan i och agitera oss så behöver du inte oroa dig för vad du ska göra. Om du vill slicka någon i röven så ägna dig åt läkarna. Dom tycker om det.
Mer
19 år 11 månader sedan #1515 av Madde
Svar från Madde i ämnet Nybliven skötare!
Nej...att reta upp någon ingår iaf inte i mina arbetsplaner. Jag gillar inte idén många läkare har att det ska sättas in så mycket lugnande så fort någon patient blir aggresiv. Visst att kanske en del verkligen behöver det men långt ifrån alla skulle jag tro!!
Mer
19 år 11 månader sedan #1517 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Nybliven skötare!
Som jag ser det finns det väl bara en sak att göra, för utom att ge lugnande. Ta reda på varför patienten är agiterad!

Jag blev väldigt upprörd en gång när jag var inlagd, men ingen verkade vilja ta reda på varför och nått lugnande fick jag inte heller, vilket gjorde mig ännu mer upprörd och fick mig att förlora tilltron på läkarna.

Först hade jag samtal med en i personalen, hon rörde upp känslor som gjorde att jag mådde dåligt och fick stark ångest. Senare bad jag om en sobril för att inte behöva känna mig så dålig. Då får jag reda på att dom strukit mitt lugnande för att dom ansåg att jag inte behövde det och de vill observera mig utan att jag hade nått i kroppen.
Detta gjorde mig fly förbannade på personalen och jag hade ingen tillit kvar till läkarna på avdelningen efter som dom inte diskuterade medicineringen med mig eller ens informerade mig att jag inte skulle få lugnande mer.

Det är viktigt att komma i håg att personer med psykiska problem inte är korkade, även om de ibland är för förvirrade för att förstå allt.
Särskilt viktigt är det att vara öppen och förklara agerandet för paranoida patienter, annars kommer dom "hitta på" egna anledningar vilket inte är särskilt bra.
Mer
19 år 11 månader sedan #1519 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nybliven skötare!
Hej!

Det verkar som de nya atypiska antipsykotika kan minska aggressivitet och agitation. Om någon blir agiterad och får ett gammalt antipsykotikum t.ex. Haldol så kan det kanske vara en bra ide att ge ett atypiskt antipsykotikum + Temesta.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... -agitation

På dementa så har aromaterapi en lugnande effekt. Aromaterapi dvs ingnidning/inhalation med lavendelolja eller citronbalsam, har visats sig minska agitation vid demens. Fördelen var inga biverkningar och alla fullföljde denna behandling. Normalt brukar bara 70 % fullfölja behandling.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... er-dementa

Det är möjligt att aromterapi kan vara något, men det passar nog inte astmatiker.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1526 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nybliven skötare!
-