Vad ska man göra?

Mer
6 år 4 månader sedan #997213 av Sjukihelahuvudet
När livet känns oumbärligt, vad gör man då? När man plötsligt slutar älska sin hund för att man ser alla sina dåliga sidor när man tittar på den? När man trodde att man mådde bättre men när man i själva verket bara fått tillbaka förmågan att känna, och att man då känner mörkret inom en som inte bara kryper sig på utan både exploderar och imploderar på samma gång? När man börjar se allt det onda som hör världen till som slår och slår på en tills man förvandlas till en hög av, inte svart, utan bara färglös, aska? När ingenting känns värt det och man vandrat alla vägar som man trott att man ska vandra, i hopp om att hitta någon sorts lycka?

Ja, vad gör man då? Är det då man tar livet av sig? Är det då eländet tar slut?

För jag har inte ett dåligt liv, inte alls. Jag vet bara att jag är jag, och jag är inte tillräcklig.

Om det är då man ska sluta andas, så tar jag mitt sista andetag snart. Inte för att dö, bara för att sluta, ja, leva.
Mer
6 år 4 månader sedan #997323 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vad ska man göra?
Gör detta depressiontest:
www.viska.se/sjalvtester/har-jag-depression
Har du depression kontakta läkare för antidepressiva.
Motion regelbundet och att göra roliga saker kan minska på depression också.
www.viska.se/sjalvhjalp/310-deprimerad
Mer
6 år 4 månader sedan #997349 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vad ska man göra?
Vad skall jag göra för att få dig må bättre?
[youtube:zk7r8a25]edg0N-0kb54[/youtube:zk7r8a25]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 4 månader sedan #997353 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad ska man göra?
Man ska inte tro att en hund kan lösa ens alla problem. När jag hade katt var det jättejobbigt.
Mer
6 år 4 månader sedan #997453 av memphis
Svar från memphis i ämnet Vad ska man göra?
Sjukihelahuvet, jag tror att det du skulle må bäst av är att få upp din självkänsla från 0 till åtminstone 7. Hur gör man det? Jo, först slutar man vara beroende av en mamma om hon bara raserar din självkänsla, så måste du bryta dig loss. Det är ett viktigt steg på vägen för dig! Sen, när det gäller att ta hand om en hund, så kommer det att ge dig mycket bättre självkänsla, om du klarar av det vill säga. En hund kräver en hel del på daglig basis. Och det är först när du kan leverera det till hunden, som din självkänsla får ett stort lyft! Sätta hundens behov främst, även före dina egna, och se att den blir lycklig, det är bra medicin för dig :) Nu är det NI två, och du kan kämpa för att NI ska få ett bra liv tillsammans. Det innebär att ni måste bli självständiga, flytta till nåt eget, och må bra! Om du stannar kvar hos din mamma kommer det att gå åt helvete för er båda. Även om du mår dåligt just nu och sitter fast så finns det många vägar ut!
Mer
6 år 4 månader sedan #997486 av memphis
Svar från memphis i ämnet Vad ska man göra?
På så vis är hundar mycket bättre än människor. Det går att göra dem lyckliga! Och det är inte särskilt svårt, bara engagemang krävs. Om du ligger mycket och mår dåligt i dig själv, som det låter, så är det inte bra. Då måste du ta väl hand om dig själv, för ingen annan kommer göra det åt dig. En gång när jag inte ens orkade ta hand om min hund fick jag checka ut. Köra henne till ett hundpensionat och fara till psyket själv och äta upp mig lite. Bara tre dagar räckte. Och hon hade haft jättekul på pensionatet, det var en skoltjej som hade det hemma så det fanns hennes föräldrar med och min hund var väldigt fascinerad av skoltjejens hamstrar :)