Vid vilken ålder brukar schizofrena normalt sett begå självmord?

Mer
5 år 4 månader sedan #1116971 av Carmen Al Kebab
Män dör ungefär 20 år tidigare än andra och kvinnor ca 15 år tidigare än andra om dom har schizofreni.

Självklart beror det på alla biverkningar som antipsykotika ger med tiden... När begår de flesta självmord?
Mer
5 år 4 månader sedan #1116974 av Geta
Det är vanligare med självmord vid bipolär sjukdom.
Mer
5 år 4 månader sedan #1117011 av Fantasio
Självmordstankar kan man få vid psykos. Jag själv tänkte göra av med mig då, men ångrade mig. Sen kan man känna hopplöshet när man sitter hemma som "frisk" och ta steget. Jag o många med mig lever osunt, det förkortar livet.
  • RainDrops
  • Besökare
  • Besökare
5 år 4 månader sedan #1117024 av RainDrops
Jag har dåliga gener, hjärtat, diabetes, överviktz, röker och jag är bara 37 år! Jag lever med bipolär som imiterar schizofreni.... huvudsaken är att jag tar mina mediciner går på terapi och fokuserar på att må bra så om livet blir 20 år kortare spelar ingen roll så länge det känns värt att leva den tiden man lever! Dör gör man ändå förr eller senare ingen människa kommer undslippa detta gemensamma öde vi alla människor går till mötes!

Geta du som är mycket äldre och har schizofreni är det ett mirakel att du lever eller var det diabetes som rädda ditt liv! Alla i min släkt typ har diabetes det finns väl Geta ingenting jag kan göra för att undkomma det inte sant? För diabetes är en stark ärlighet som få inte sant?
Mer
5 år 4 månader sedan #1117026 av Geta
Ja, jag började leva sundare, när jag fick diabetes. Motion till exempel.
Mer
5 år 4 månader sedan #1117040 av Cosmos
Jag har varken schizofreni (är schizoaffektiv) eller diabetes, har slutat röka (kör el-cigg) men har epilepsi, är överviktig och rör inte mycket på mig. Mina mediciner är många och tyvärr nödvändiga. Tyvärr är det sant att många medikamenter är fettbildande men det behöver inte vara kört att gå ner. Som vanligt negativt från Carmen.

Tror främst på livskvalitet så länge man nu lever. Att man har någorlunda ekonomi, en bra bostad och hyfsad mat på bordet. Efter de mest primära behoven är det sociala livet viktigast. Ensam är definitivt inte stark. Har man sedan en kärleksrelation är livet så bra det någonsin kan vara. Jag kan ta att leva lite kortare bara jag får vara tillfreds den tiden jag nu lever.