häxjakt

Mer
19 år 6 månader sedan #4922 av ophelia
häxjakt skapades av ophelia
Jaha, så nu blir det häxjakt på psyksjuka igen. Efter det fasansfulla mord som skedde i morse. De pratade på nyheterna om att det kan vara en psykiskt sjuk person som utfört dåden.Och så började de ta upp alla fall som inträffat de senaste åren... Personligen tror jag att det var en narkoman..
Mer
19 år 6 månader sedan #4923 av Geta
Svar från Geta i ämnet häxjakt
Tror inte på att det skulle vara en narkoman eller dylikt. Det måste vara en psykiskt sjuk. Men vi får se hur detta slutar. Vad det nu är för människa som kan ha gjort detta.
Mer
19 år 6 månader sedan #4924 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet häxjakt
Kommer vi aldrig längre än att alltid kollektivt bestraffa en grupp för vad ett fåtal gör? Tyvärr kommer det nog alltid att vara så. Tycker det är konstigt att det aldrig nämns i debatten att många psykoser faktiskt har "humanistiska teman". Kan ju vara en motbild till tron att rösterna alltid vill att man ska uträtta illdåd.
Mer
19 år 6 månader sedan #4930 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet häxjakt
Bra att du tog upp denna fråga Ophelia! Farligast är personer med alkoholmissbruk, narkomani och personlighetsstörningar. Statistiskt kan det vara någon ur denna grupp. Kom ihåg att Mijailo hade inte schizofreni utan en personlighetsstörning, vilket gör att man vill ge honom fängelse, som är det normala straffet för honom egentligen.

Vid schizofreni höjs våldrisken vid missbruk och det är då främst man blir "farlig". Egentligen är det tveksamt att säga att schizofreni är orsaken till våldet då, eftersom det egentligen är missbruk. Om man feletiketterar våldriskerna kan ju lösningen på problemet bli felaktig. Dvs nödvändiga satsningar på missbruksvård kan utebli trots att de kan vara vitala för att minska våldet.

Jag tycker att Zedd har en viktig poäng också i att många har vanföreställningar, som består i att man är utvald att rädda världen undan en säker undergång. Det är klart att det är orättvis att bli betraktad som farlig, när man har ett sådant livräddande uppdrag.

Jag tycker att tidningarna verkar mer balanserade idag. Jag tror de har lärt sig en del om våld och psykisk sjukdom under det senaste året.
Mer
19 år 6 månader sedan #4973 av Scout112
Svar från Scout112 i ämnet häxjakt
Man får inte heller glömma att det kan ha varit en icke-sjuk person. Det kan, jag säger bara kan, vara en eller två personer som vill nåt helt annat. (Enligt nya uppgifter kunde det ha varit två personer)
Mer
19 år 6 månader sedan #5034 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet häxjakt
Jag förstår inte varför folk tror att "psykiskt sjuka" (bara den termen är ju underlig...) är mer våldsamma än "vanliga människor" (ännu en skum term).
Jag har legat i 8 år ständigt inom psykvården, ständigt umgåtts med "psykiskt sjuka 24 timmar om dygnet.
Jag har blivit attackerad exakt EN gång.
jag tror det är ungefär samma som det är för människor ute i samhället.

Det är så lätt att peka ut psykiskt sjuka människor, det är ett sätt att göra det farliga till "monster". Det hamnar längre från geneme man då.
För man vill ju inte att en mördare ska vara en frisk vanlig svenne, en som du och jag.
Nej, det ska vara en psykgalning som dregglar och har en fångströja fladdrande efter sig. Det är långt och tryggt ifrån den egna personen och från deras vardag. Då blir det inte lika obehagligt.
Att någon vanlig, en som du och jag, mördar eller attackerar sin omgivning, det vill man inte kännas vid.
Ungefär det som Katarina Wennstam säger i sin bok "en riktig våldtäktsman". Det ska vara den där svartmuskiga stönande galningen som hoppar fram ur en buske och bara överfaller oskyldiga kvinnor, det ska vara så för att det ligger så långt från oss själva.
Det får ju absolut inte vara snälle Johan från Täby som är blond och populär och helt normal...