Utförsäkrad :(

Mer
3 år 6 månader sedan #1289140 av wasp
Svar från wasp i ämnet Utförsäkrad :(

memphis skrev:

Fantasio skrev: Tänk om jag skulle bli utförsäkrad. Jag tror inte jag skulle orka med ett arbete. Finns det någon risk i mitt fall?


Nej Fantasio, du har ju sjukersättning och då blir man inte utförsäkrad. Det är bara om man har sjukpenning. Tror jag i allafall.


Nej! Du blir inte av med sjukersättning om du inte skulle jobba samtidigt och t ex få heltidslön. Då blir du av med sjukersättningen och återbetalningsskyldig till fk.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289146 av krokus
Svar från krokus i ämnet Utförsäkrad :(
Snowiee,
Mitt tips är att höra med kommunens personliga ombud!

personligtombud.se/
Mer
3 år 6 månader sedan #1289188 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Utförsäkrad :(
Det går att överklaga Försäkringskassans beslut och då kan ett personligt ombud vara till hjälp. Du kan också vända dig till Dagens Nyheter och man kan få vara anonym. Det verkar horribelt.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289198 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Utförsäkrad :(
Tror att F-kassan kommer ändra sig om honom. Vore ju helskruvat annars.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 6 månader sedan #1289246 av Snowiee
Svar från Snowiee i ämnet Utförsäkrad :(
Tack för era svar!

Vi har lämnat yttrande. Beslutet kommer inte att fattas förrän 13 oktober. Skulle det bli negativt så kommer vi begära omprövning och går det emot där också blir det till förvaltningsrätten.

Men det hjälper ju dock inte i den akuta situationen :(. Och är oroad över hur min sambo kommer kunna hantera stressen fram tills dess i sådana fall eftersom han kommer tvingas börja arbeta eller skriva in sig på AF för att skydda sin SGI.

Det är på gång att söka sjukersättning på 50 procent också men han har sökt 2 ggr redan och fått avslag. Han har ett specialanpassat arbete just nu men klarar inte av att arbeta.

Vi har försökt motivera till att söka 100 procent sjukersättning men han är envis som synden och vill arbeta. Han arbetar nämligen med ett av sina specialintressen.

Och till er som blev oroliga att bli utförsäkrade; som någon annan skrev, det är om man är sjukskriven man riskerar det. Har man sjukersättning är enda orsaken att bli utförsäkrad om man arbetar för mycket. Eller kan gå när man har ersättning för att man är förlamad (kanske ett dåligt exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar :)).

Vid sjukersättning är ju arbetsförmågan konstaterat nedsatt för all framtid. Vid sjukskrivning är ambitionen att en individ ska kunna återgå till arbete.
Mer
3 år 6 månader sedan #1289250 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Utförsäkrad :(
Inte en chans att han får sjukersättning efter ett år. Om 10 år kanske.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻