Länsrätt.

Mer
15 år 9 månader sedan #139661 av Sankt_sigfrid
Kan man som patient vid en länsrätts förhandling begära öppna dörrar? Så att LR blir tvugna att motivera sitt beslut bättre och öppet?

Tacksam för svar
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 9 månader sedan #139665 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Länsrätt.
När det gäller sekretess så är det omhuldat att länsrätten har lyckta dörrar vad gäller patienter inom rättsinstanser + lpt tror jag. Jag tror dem skulle formulera sig ännu sämre om det var öppna dörrar, av hänsyn till patienten.

Vars är världen på väg?
Mer
15 år 9 månader sedan #139673 av Sankt_sigfrid
Svar från Sankt_sigfrid i ämnet Länsrätt.
jag skickade ett fax och begärde det iaf

vi får se vad de säger
Mer
15 år 9 månader sedan #139724 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Länsrätt.
Starkt av dig att begära öppenhet. Har Länsrätten egna lokaler? Om det är så och nästan alla förhandlingar är stängda, så kanske det ändå inte kommer någon för att lyssna även om det är öppet för alla i ditt fall?
  • Bubbachumm
  • Besökare
  • Besökare
15 år 9 månader sedan #139735 av Bubbachumm
Svar från Bubbachumm i ämnet Länsrätt.
En länsrättsförhandling sker, mig veterligen (jag är nämndeman), alltid med öppna dörrar om inte någon av parterna begär stängda dörrar. Jag har aldrig varit med om att det hänt att "samhället" begärt stängda dörrar om målet inte handlat om minderåriga, däremot begär nästan alltid "samhällets" motpart stängda dörrar. Om du, eller ditt ombud, inte begär stängda dörrar så lär inte din motpart heller begära det.

När stängda dörrar väl är begärt så frågar domaren om någon har något att invända. Om du har något att invända så kan du säga det nu, och eftersom det är dig dom stängda dörrarna skall skydda så finns det goda chanser att länsrätten avslår begäran om stängda dörrar.

Vad gäller rättens motiveringar för besluten så har ju du alltid rätt att ta del av dessa (som part i målet) och om du inte specifikt belagts med yppandeförbud, vilket aldrig sker, så kan du glatt dela med dig av domen till alla som vill läsa.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
15 år 9 månader sedan #139748 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Länsrätt.
Jag undrar om inte patienten slipper närvara vid förhandlingen? Att det är ngn ombud som sköter affärerna? Alltså det är undantagsvis förhandlingen sker bakom stängda dörrar? Alla kan då läsa motiveringen till vissa beslut när beslutet väl har vunnit laga kraft?

Vars är världen på väg?