tatuering vid tvångsvård

  • snow
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41283 av snow
tatuering vid tvångsvård skapades av snow
Hejsan

Jag pratade precis med min bästa väninna som är inlagd på tvångsvård och har varit det i snart 2,5 år.

För några veckor sedan bestämde hon sig för att hon ville tatuera sig, hon har haft det i tankarna väldigt länge ända sedan innan hon fick en psykos. Nu har hon hittat ett motiv och vill väldigt gärna tatuera sig på armen.

Men när hon sa till skötarna att hon ville tatuera sig så sa dom att det får hon inte sålänge hon är där. Men dom kunde inte ge henne ett bra argument till varför hon inte fick.

Med tanke på att läkarna räknar med att hon ska ha LPT i minst 2 år till så blir hon ju kvar ett tag och ska hon då inte få uppfylla sin önskan?

Jag förstår att de kanske tänker att det är ett sätt att skada sig på men i så fall anser jag att dom är dumma i huvudet för det finns ingen människa som har lite i skallen som betalar tusenlappar för att skada sig själv! Dår är det ju som sagt enklare att köpa sig en egen nål och sitta och karva, dessutom billigare.

Men kan dom göra så`?

min väninna är 23 år, hon är myndig, inte omyndigförklarad, har hon inte då rätt att bestämma själv?

Eller innebär tvångsvård att man har mist rätten som människa och bestämma vad man vill göra med sin kropp?

Nu kommer säkert motargumentet att man då borde få skada sig själv men det är ändå en annan sak, det gör man i ett tillstånd av ångest och man kan inte säga att man har rätt till något som kan ta ett liv.

Men men vore tacksam ifall jag kunde få ett svar. iaf för min väninnas skull eftersom jag vet hur hon hemskt gärna vill tatuera sig..
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41284 av
Svar från i ämnet tatuering vid tvångsvård
När jag läste rubriken så tänkte jag att det var på förslag att tatuera alla som kommer in på psyk, som en brännmärkning så man kan känna igen oss så vi inte rymmer och så vi kan bli lätt igenkända ute i samhället så folk kan hålla sig undan.

Eller innebär tvångsvård att man har mist rätten som människa och bestämma vad man vill göra med sin kropp?


Ja så ligger det faktiskt till. "Vård"personalen gör precis vad faan de vill med en om man är inlagd och speciellt om det är på LPT. Då är man livegen. De bestämmer, de har makten. Säger de hoppa så ska man hoppa och de säger ligg så ska man ligga, sitt vackert så sitter man vackert. De bestämmer allt över ens kropp och själ!!

Tror de.

Hon kommer väl ut lite mer hatisk och luttrad och desillutionerad om 2 år.

Om hon kysser deras fötter kanske hon får göra en tatuering.

Att få leva, vilja och växa och se frammåt och vara glad och må bra. Nääää, det får man inte om man är inne på "vård" inte. Hon kanske börjar må bra och bli glad om hon får livslusten tillbaka och gör en tatuering. Deeeet vill de ju inte!!!!!!
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41285 av
Svar från i ämnet tatuering vid tvångsvård
Det kallas för [size=150:3np8kur5]MAKT[/size:3np8kur5] och [size=150:3np8kur5]KONTROLL[/size:3np8kur5].
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41293 av
Svar från i ämnet tatuering vid tvångsvård
Hade jag tatuerat något när jag var psykotisk hade jag nog varit väldigt ångerfull nu. Många dumma saker kan man få för sig i det tillståndet. Jag tycker personalen gör rätt i att avråda henne från att tatuera sig. Känner ju inte till varför hon är inlaggd, men LPT talar ju för att hon inte riktigt är i stånd till att fatta sådanna beslut som en tatuering. Den går ju faktiskt inte att tvätta bort om hon skulle ångra sig senare.
  • snow.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41295 av snow.
Svar från snow. i ämnet tatuering vid tvångsvård
Gäst ovan,

Hon är numera inte psykotisk..... hon är inlagd eftersom hon hör onda röster....

Hon är såpass riktig att hon kan fatta det beslutet nu. Hon har en bra verklighetsuppfattning och det enda problemet just nu är hennes onda röster och att hon stundtals kan bli paranoid.. Detta är inget som hon har bestämt i all hast, det är ingen galen idé hon fått att hon ska göra,, då hade tom jag avrått henne från att göra det.. men hon vet vad hon gör och hon vet vad hon vill nu....

Har precis läst lagen om LPT och jag hittar inget som säger attd et är förbjudet att gadda sig....
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #41297 av
Svar från i ämnet tatuering vid tvångsvård
Jag tror inte de kan förbjuda henne att göra den. De kan säkert försvåra det genom att inte ge henne tid till att göra den. Men varför skulle de göra så? Hon sitter väl inte hos Gestapo? Det verkar inte som att vårdarna håller med dig om hennes hälsa.