Vad tycker ni om förslaget på utökat tvång?

Mer
17 år 5 månader sedan #54949 av Isa-Alise
Vad tycker ni om förslaget på utökat tvång? Tvång i öppenvård, samhällsskyddet, mm? Jag ska vara med i en debatt om tvångsvård på måndag och det vore bra att ha med lite av era synpunkter...
Mer
17 år 5 månader sedan #54958 av Bitte
Kan nog vara bra i vissa fall. Det har ju hänt ruggiga saker och folk som tar sina liv där tvångsvård vore behövligt.
Jag har själv varit LPT:ad ett par gånger. Och det var inte så hemskt.
Men jag vet att en del anser att det varit hemskt. Det beror nog på hur tvångsvården fungerat. I mitt fall var det bra.
Mer
17 år 5 månader sedan #54961 av Geta
Vid tvångsvård i öppenvården måste medicindoserna hållas inom rimliga gränser.
Medicindosen måste mycket noga prövas ut, så att absolut minsta nödvändiga dos ges.

Bara man inte går tillbaka till gamla tiders rekommendationer.
Mer
17 år 5 månader sedan #54984 av Isa-Alise
Vilka argument kan jag ta upp för vad man kan göra istället för att ta till tvångsvård? Vad hjälper i en situation där någon är rejält sjuk och kanske farlig för sig själv eller andra, och inte vill ha vård? Vad kan man göra istället för att använda tvång?
Mer
17 år 5 månader sedan #54986 av Bitte
Går det inte att övertala patienten på ett bra sätt, finns nog bara LPT och försöka göra det så skonsamt som möjligt. Men så fort som möjligt när patienten är medgörlig släppa på tvånget.
Mer
17 år 5 månader sedan #55013 av Admin1
Det används redan väldigt mycket tvångsvård i Sverige och vi ligger näst högst i Europa efter Finland. Tvångsvården i Europa varierar 10-faldigt mellan olika länder och det varierar mycket också inom landet.

Jag tycker att tvång i öppenvård skall användas enbart, efter rättpsykiatrisk vård dvs när farligheten är väldokumenterad. Jag tycker att det är fel att använda det efter vanlig tvångsvård.

Farligheten är kopplad till främst akut psykos. Dvs om vården blev effektivare och det blev färre akuta psykoser, så skulle farligheten troligen minska. Felet idag är att huvudsakligen antipsykotika används. Om fler effektiva behandlingar inkluderades i terapin skulle farligheten därför minska. Behandlingar som patientutbildning, KBT, familjeintervention och behandling mot missbruk. Daglig sysselsättning och personligt ombud minskar också inläggningar. KBT t.ex minskar symptom och återfall i psykos lika effektivt som antipsykotika.