Tankestopp

Mer
9 år 7 månader sedan #691199 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Tankestopp
Ovanstående gäller om din vän är medicinerad med antipsykotika och har en diagnos inom psykiatrin. Det som gäller är mest relevant för diagnosen Schizofreni.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 7 månader sedan #691252 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Tankestopp
Tack, Geta och Nissegossen <3

Min vän är 18år och omedicinerad. Har ej haft psykos ( vad jag vet ) men har sett och hört lite som ej finns där egentligen.

Jag har berättat om forumet och han är sugen på att kolla in det. Så vi får se ol vi får en till medlem ;)
Mer
9 år 7 månader sedan #691264 av mumrik
Svar från mumrik i ämnet Tankestopp
Jag tar Omega3 varje dag, tycker det gör gott för tankeförmågan! :tummenupp
Mer
9 år 7 månader sedan #691272 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tankestopp
Ju mer modig jag blir, ju färre tankestopp får jag. Jag tror att man vill undvika lidande. Därför får man tankestopp.
Mer
9 år 7 månader sedan #691277 av malin71
Svar från malin71 i ämnet Tankestopp
Det låter intressant, Geta. Han har en grund-oro som varierar i styrka. Men känner att han aldrig är helt fri från denna oro och ångest... Kan det vara därför som han "flyr" i tanken?

Jag ska tipsa honom om Omega-3, mumrik. Tack för infon!

:hjärta
Mer
9 år 7 månader sedan #691320 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tankestopp
Tankestopp räknas till tankestörningar och antipsykotika har effekt mot tankestörningar. Att inte bli stressad av det är säkert bra för troligen kan stress förvärra. Själv har jag bara haft ett tankestopp i mitt liv och det var långt innan jag insjuknade. Kanske 15 år innan. Har han någon i släkten med bipolär eller schizofreni för då kan det vara värt att ta 4 kapslar omega-3 per dag, som sänker risken att få psykos med 40 %.

Det kan också vara bra att ringa och prata med psykmottagningen och fråga om de har någon behandling för personer med tidiga tecken på psykos. Med tidig behandling kan det gå att reducera psykosrisken om inte med 100 %, så kanske 50 %.