Intressant uppfinnare

Mer
20 år 4 månader sedan #349 av Admin1
Jag kom av en händelse på ett kompendium om en uppfinnare från 30-talet Viktor Schauberger. Jag har bara läst inledningen där han bl.a. efter vissa kritiska kommentarer om forskare hamnade på mentalsjukhus, men blev "frigiven" ganska snart. Första sidorna var väldigt läsvärda måste jag säga. Rekommenderas! Ägna
detta ett par minuter och du blir rikligt belönad.

www.klokast.se/GIE/Schaubergerkompendium4.pdf

Vad säger du Per-Erik om hans revolutionerande teorier?

Admin
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #351 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Intressant uppfinnare
Jag läste inte hela dokumentet. Jag läste tillräckligt för att inse att han saknade gedigen skolning i vad vetenskapen vet om vår jord och universum. Vad han har gjort är mer eller mindre att skapa sig en bild av universum som inte grundar sig på några bevisbara satser. Däremot kan man konstatera att han gör påståenden som går mot gällande naturlagar utan att för den skull bevisa det. Den här typen av metafysiska läror brukar vi antingen kalla religion eller en filosofi.

Det intressanta med det hela tycker jag dock är att samhället är så trångsynt att man inte kan acceptera fritänkare utan vill spärra in dom på sinnessjukhus. Som jag ser det har varje människa rätt till sin egen livssyn. Själv föredrar jag Buddismens synsätt. Här är en länk till en bra Buddistisk sajt: www.acay.com.au/~silkroad/buddha ... frames.htm
Mer
20 år 4 månader sedan #353 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Intressant uppfinnare
Jag håller med dig hans teorier var minst sagt skumma, men hans levnadsberättelse i början var intressant. Mentalsjukhusen på 30-40-talen verkade ha salar med 60-80 patienter. Idag skall avdelningarna eller vårdenheterna bestå av högst 5-6 enskilda rum vid vård av psykotiska tillstånd.

Att mentalsjukhusen lades ner var nog inte bara i humanitetens namn. Det fanns säkert goda ekonomiska motiv. Nya mentalsjukhus skulle behöva byggas och med mycket högre standard än tidigare. Det skulle bli väldigt dyrt utan tvekan med enskilt rum för varje istället för jättelika salar. Det är synd att det idag snålas så enormt på schizofrenivården trots att det förr satsades så mycket med så klena resultat. Det verkar dock alltid finnas pengar för inspärrning av folk.

Admin