Konstnärligt självmordsförsök

Mer
15 år 3 månader sedan #177175 av Potte-Boa Jösse
Från sr.se

Student spelade psyksjuk – blev intagen

Ledningen för S:t Görans psykakut har polisanmält den Konstfacksstudent som spelade psykiskt sjuk och blev intagen för akut psykiatrisk vård. Studenten själv uppger att hennes agerande var en del av ett examensprojekt. Studentens prefekt på Konstfack, Olof Glemme, försvarar hennes agerande.
Polisanmäld efter att ha spelat psykiskt sjuk
– Det är ett problematiskt arbete, det innehåller en etisk problematik. När det gäller det juridiska gör vi klart att Konstfack inte ställer sig bakom något som är olagligt.
Men att slåss med polisen och ljuga för läkarna på S:t Göran, vad är det som gör det till ett konstverk?
– Målet, det goda syftet, det som finns i den andra vågskålen är ju att sätta fokus på någonting som är viktigt.
Och vad är det?
– Det kan jag inte säga då, eftersom projektet inte år färdigt. Men det blir ett projekt och det kommer att visas och då kommer de här frågorna få sina svar, säger Olof Glemme, prefekt på Konstfack.
Vad som är syftet med den kvinnliga konststudentens agerande är fortfarande höljt i dunkel, men vad som hände finns ingen tvekan om.
Allt tydde på att kvinnan mådde dåligt och tänkte hoppa från Liljeholmsbron, men med hjälp av polis fördes hon till S:t Görans psykakut.Väl där blev hon vad som beskrivs som helt vild och slogs med både polis och sjukvårdspersonal. Följden blev att hon fick spännas fast och tvångsmedicineras.
Dagen därpå kom det överraskande beskedet - kvinnan är konststuderande och hade bluffat om sitt tillstånd och ljugit för läkarna som en del av sitt examensarbete.
Överläkare David Eberhardt, chef för psykakuten på S:t Göran är idag rent ut sagt förbannad över konststudentens uppträdande. Händelsen har polisanmälts och David Eberhardt är inte särskilt imponerad över det så kallade konstprojektet.
– Det är fullständigt sjukt, det är absolut patetiskt skulle jag säga.
Det är ju oklart vad syftet egentligen var, men kan det var så att S:t Göran i förlängningen ändå är med om något positivt när vi får veta vad syftet egentligen var?
– Nej, det har jag mycket svårt att tro, det mest positiva skulle väl vara om hon bad om ursäkt, säger överläkare David Eberhardt, chef för psykakuten på S:t Göran.


Det som slår mig mest är hur svårt det kan vara att få hjälp när man verkligen behöver det. Har kan en konstfackare få hjälp direkt.

Jag tycker det är dåligt av henne. Ta upp plats, tid och skrämma folk så här. Det finns annat att sätta fokus på.

Vad tycker ni?
Mer
15 år 3 månader sedan #177176 av Geta
Tycker att det här var ett bra konstprojekt i Günter
Wallraffs efterföljd fast han var journalist.
Det behöver riktas ljus på tvångsvården och de
övergrepp som begås där.

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp ? ... 2&rss=1399
  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
15 år 3 månader sedan #177179 av vnv
Svar från vnv i ämnet Konstnärligt självmordsförsök
Håller inte med dig, Geta!!
Tycker detta påfund/upptåg är fruktansvärt!!
Har hon (Konststudenten) ingen skam alls?
En ursäkt vore på sin plats!
Ännu värre att Konstfack godkänt Projeketet....(sic!)

Jag reserverar mig helt mot detta....

Konst?
*Fnys*

/vnv *Fortfarande upprörd*
Mer
15 år 3 månader sedan #177180 av Geta
Är inte ett dugg upprörd.
Det behövs att tvångsvården kommer i fokus.
Vi som har blivit misshandlade inom tvångsvården
är inte så få.
Att övergrepp inom tvångsvården får förekomma och
tystas ner tycker inte jag är bra.
Nu tas det bara upp hur andra patienter kommit i kläm
och vad det här kalaset har kostat.
Jag har bara väntat på detta om någon skulle kunna
bluffa sig in i svenska psykvården.
Mer
15 år 3 månader sedan #177187 av Potte-Boa Jösse
Det är så bra med Geta för du väger upp det hela genom att många gånger tycka precis tvärtom. Du är min bipolära motpol liksom. Vi skulle nog bli ett perfekt par :) Oups jag flirta lite.......... Oj No offence?

Jag tycker emellertid att hon tagit upp dyrbar tid och plats. Tänk om någon som verkligen hade behövt få hjälp men kanske hade nekats pga att de tog hand om henne.

Jag tänker också på konstnären som sprättade upp husdjur och ställde ut dem sen. Alla djurvänner var emot detta. Men fokus var på att vi kan äta kött från kor men ser vi en skinnflådd hund så protestera vi.

Denna problem kan man gott och väl belysa på annat sätt.

gonatt Pottis
Mer
15 år 3 månader sedan #177189 av Geta
Tänk om det var någon som slapp bli misshandlad inom
tvångsvården på grund av att den här konststuderanden
tog upp plats.
Du får gärna flirta med mig men som sagt så är jag
värdelös på relationer. :rolleyes: