Konstnärligt självmordsförsök

Mer
15 år 3 månader sedan #177494 av Admin1
Personalen på S.t Göran har polisanmält konststudenten.
www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

Jag tror personalen blir förbannade för att de givit tvångsvård till psykiskt frisk person, vilket kan skapa osäkerhet och debatt om de verkligen kan skilja mellan sjukt och friskt. I alla fall vore det ju bra om man direkt kunde bortsortera simulanter.
Mer
15 år 3 månader sedan #177524 av Judalon
Om jag ska koppla på den fullvärdiga cynikern i mig så när har liknande eller större debatter lett till permanenta förändringar?
Någon drabbas av en akut psykos på gatan och löper amok. Löpsedlar och herregud och kära nån och hur står det egentligen till inom psykvården?

Jotack, inte så bra men tackar som frågar.

Krav på utökade vårdplatser, möjlighet till mer tvång, mer begränsningar, mer ja, vad det nu är. Sällan infrias det. Debatten dör ut liksom kraven på förändringar och förbättringar. Och jag/vi som behöver förbättringarna, vi får dom inte och får vi dom så är det bara en bråkdel.
Jag gör inte andra illa när jag mår dåligt, jag gör mig själv illa. Sedan är ju hur man definierar att man gör sig själv illa en fråga om definitionsfråga och det mesta är för övrigt relativt. Men jag tvivlar starkt på att en Konstfack-elev som ställer sig på Liljeholmsbron, kommer att leda till någon förändring.
Mer
15 år 3 månader sedan #177656 av Admin1
Judalon,

Du har rätt att debatterna om psykvården, som var för drygt 5 år sedan har inte medfört någon större förändring. Psykiatrin verkar mycket leva sitt eget liv och inte ta så mycket intryck utifrån. Jag tror att de kan bero på att de inom vården har ett väldigt självförtroende och tycker att de är väldigt duktiga. Det innebär att verksamheten är väldigt bra också och varför förändra något som redan är utomförträffligt. Kanske skall man förändra psykiatrin genom att se till att utbildningarna håller toppklass. På sikt leder det till en förändring iaf.
Mer
15 år 3 månader sedan #177964 av ziggy_zombie
Har inte läst hela tråden och inte heller satt mig in i den där konstudentens handlande fullt ut, men jag blev så förbannad igår att jag skrev ihop några rader och ringde radions Ring P1 för ett inlägg i ämnet.

Jag vet och ni vet att det är i stort sett alltid fullt på psykets akut och slutenvårdsavdelningarna. Att en simulant tar en plats innebär att någon sjuk på riktigt skickats hem. Med tanke på att det finns en risk för självmord om man blir hemskickad istället för vårdad finns det rent etiskt och moraliskt inget försvar för konststudentens handlande.

Hennes cyniska agerande kan i förlängningen ha lett till det som juridiskt kallas vållande till annans död. Att hon tog tid, pengar och resurser i anspråk i "underhållningssyfte" är en sak, men det betydligt mer graverande att uppträdandet i förlängningen kan ha kostat en sjuk människa livet.

Blir så heligt förbannad...
Mer
15 år 3 månader sedan #178051 av Admin1
Jag såg Debatt på TV igårkväll och blev besviken. Det handlade mest om det var konst egentligen och rätt att göra så där. Det handlade inte alls om tvångsvården är vettig eller kanske borde reformeras. Detta konstverk verkar inte påverka de psykiskt sjukas situation utan enbart konstnärens roll och uppgift i samhället.
Mer
15 år 3 månader sedan #178054 av Geta
Konstprojektet handlar kanske mest om att få
uppmärksamhet för konstnären och konstfack.

Debatten i gårkväll handlade dessutom om rasism
på Södertälje sjukhus. Där hettade det verkligen till.