Skulle ni vilja leva i gated communities?

Mer
14 år 6 månader sedan #250492 av Kassandra
Svar från Kassandra i ämnet Intressant inlägg
Geta,

Det var en intressant poäng. Är det så? Är merparten av schizofrena fattiga?
Är det en diagnos som mest förekommer i arbetarklassen och bland alkoholister,
knarkare och hemlösa?
Hur är psykiska diagnoser fördelade socialt eller klassmässigt?
Finns det några undersökningar om detta?
Mer
14 år 6 månader sedan #250677 av Admin1
Vi med schizofreni är den fattigaste gruppen i samhället. Sjukdomen slår till tidigt i livet och de flesta har aldrig hunnit att ens börja jobba, så det blir lägsta pension för de flesta. Bara 20 % av de med schizofreni jobbar. 20-30 % bor på gruppboende. Utomeuropeiska invandrare har en förhöjd risk för schizofreni. 80 % av de med schizofreni har någon i släkten med sjukdomen, men för 20 % har den kommit oväntat. Jag har inte läst något om socialtillhörighet och schizofreni, så jag passar på den frågan.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 6 månader sedan #250693 av Jocke
Jag själv tillhör nog medelklassen, som ett resultat av sossarnas välfärdssamhälle på 60-70-talet. Varför just jag drabbades av detta har nog sina randiga och rutiga skäl. Visst har ekonomi en viktig betydelse för hur man mår. Likaså den sociala rankingen.

Men missbruk förekommer inom de schizofrenas led och även hemlöshet förekommer. Om vi är den fattigaste gruppen generellt vet jag int?. Tror den här sjukdomen drabbar en oavsett samhällsklass. Men just nu har jag det bra.

Vars är världen på väg?
Mer
14 år 6 månader sedan #250700 av Warrior
Låter som en verklighet som ligger ganska långt fram i tiden. Finns väl dock bostadsområden som kan liknas med detta redan idag. Tror bara det blir en "förmån" för de som har lite mer pengar..
Mer
14 år 6 månader sedan #250888 av Admin1
En gammal nyhet på sajten:

I Psykologtidningen har Alain Topor skrivit en artikel om ekonomi och psykisk ohälsa.

"I Socialstyrelsens rapport har man följt inkomstutvecklingen för olika handikappgrupper. En delstudie ägnas åt personer med en schizofrenidiagnos. Studien bekräftar bilden av att denna grupp hade en klart sämre ekonomi än både andra handikappgrupper och befolkningen i övrigt. Vad studien också visar är att gapet mellan grupperna har vidgats med tiden."

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... sk-ohaelsa