Skulle vi må bättre i en värld med mer medmänsklighet?

Mer
18 år 11 månader sedan #13474 av Isa-Alise
PSR senast,

Vad tror du skulle fungera här i vår värld nu?
Mer
18 år 11 månader sedan #13476 av Nissegossen
Geta! Mitt exempel är från Israel, och gäller inte Svenska förhållanden.

Självklart om man får utbildningen betald, att den som betalat för den, vill ha något ut av satsat kapital. Detta gäller även Sverige!

Men som studiestödet i Sverige ser ut idag, med en del kostnader betalade, och resten studielån, så kan man vara skyldig staten en miljon kronor när man går i pension.

Man kan således under sitt yrkesliv aldrig bli kvitt sin skuld till Svenska Staten!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13478 av Nissegossen
Ett förslag! Ställ bilen och börja gå!

Olja borde inte få lov att eldas upp. Detta är ett enormt resursslöseri.

För övrigt kommer aldrig alla att kunna komma överens om en enda modell som fungerar.
De som väljer att gå till ett resurssnålt samhälle får göra det inom de ramar som står till buds.

Den överallt vinnande kärleken, kommer att segra!

Men jag tror att något måste hända med människorna i den här världen, ett globalt uppvaknande. Detta sker inte förrän vi har haft en katastrof av Universella mått.

Ett samhälle som bygger på gemensamt synsätt är den enda framkomliga vägen.
Som sagt var, den onde härskar!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13486 av Nissegossen
Cyklar eller samåker kollektivt, är min modell!

Självklart finns det alternativa bränslen, sprit är bara ett av dem.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #13488 av Geta
Bilen gjorde jag av med för tio år sedan.
Det är betydligt mindre bekymmer utan bil.
De går bara sönder, däck ska bytas och bilen
ska besiktigas.
Nackdelen är att man inte kan ta sig till folk som
bor ute i obygden där det inte går bussar.
Det är så roligt att åka buss och studera folk.
Att sitta isolerad i en bil är inte samma sak.
Mer
18 år 11 månader sedan #13555 av Kn@sen
Tyvärr tror jag det krävs någon form av belöningssystem för att främja empati. Personer som helt saknar empati måste försöka anpassa sig för att inte bli helt ensamma, men det gäller nog främst personer som har dåligt med pengar. Personer med låg empati och pengar har ofta hög position för detta premieras i företagsvärlden. Tiden påvisar att sann empati lär vara något vi födds med, men vi kan alla lära oss att tänka mera på varandra och se konsekvent på våra handlingar, hur det påverkar människor runt omkring och på andra ställen. Så visst skulle bra många fler ha det bättre om fler var konsekventa av sina handlingar och visade empati helt öppet.
"Det är inte speciellt nobelt att hjälpa personer för att själv komma till himmelen" citat som jag inte kommer ihåg vem som skrivet det.