Sossepolitik försämrar för de svårast sjuka

  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #269088 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Sossepolitik försämrar för de svårast sjuka
Jag tänker pröva söka sjukersättning i år igen efter avslag förra året med Schizofreni diagnos. Så alliansen gynnar mig och inte de rödgröna.
Mer
14 år 3 månader sedan #269145 av Admin1
Jag tror inte socialdemokraternas förslag med förtidspensionering först vid 58 års ålder är något hot mot oss. Det blir samma sak som tidigare säkert med ersättning och skillnaden blir att det blir då och då frågan om man klarar av att jobba. En del som återhämtat sig kan kanske göra det och få hjälp med arbetsrehabilitering. Jag tycker att socialdemokraternas förslag verkar vara ganska bra egentligen för oss. Det ökar våra chanser till arbete.
Mer
14 år 3 månader sedan #269149 av nattbarn
Jag bor ju själv i Finland men man hör mycket om hur det går till i Sverige när man är finlandssvensk och specielt när man inte kan finska (bor på en så liten ort att majoritetsspråket är svenska).
Det där med att många sjuka människor har tvingats ut i arbtslivet genom att man tar bort deras försörning låter inte bra, och det är väl alliansen som fixat till det så åt sig?

Jag har själv något som kallas rehabiliteringsstöd, det är lika mycket som förtidspensionen men den är tidsbunden och då har man rätt till rehabilitering, men eftersom man bor på en så liten ort har de inte mycket att erbjuda. Nästa år ska mitt rehabiliteringsstöd antagligen förälngas, för studera eller arbeta klarar jag ännu inte av (men man får studera på rehabiliteringsbidrag så det är bra, för jag har försökt studera men inte lyckats) men enligt några papper såg jag att psykiatrin anser att jag blivit bättre så troligtvis får jag fortsatt rehabiliteringsbidrag och inte förtidspension. (man vill inte gärna bli förtidspensionerad vid 24-25 års ålder heller, är 23 nu)
Och ja, många kallar folkpensionsanstalten för KELA men det är finska förkortningen, svenska är FPA ;) Min mamma har studerat språk (engelska var hennes huvudämne) så hon gillar inte att man blandar olika språk, men min syster och jag är så tvåspråkiga med engelska att det blir mycket "svengelska" trots det :P
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #269154 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Sossepolitik försämrar för de svårast sjuka
Unga sjuka Schizofrena bryr sig heller inte om förtidspension vid 58 eller 65 år. De vill snarare ha besked från Försäkringskassan på pension i unga år vilket man bör ha fått inom 5 år med sjukdomen då det står klart om man kan arbeta eller inte beroende på sjukdomsförloppet. Själv har jag haft symptom i över 5 år så jag bör få sjukpension anser jag efter att ha haft tidsbegränsad sjukersättning tidigare.

I Sverige fanns det en stor grupp med [i:1bnjrlaf]psykisk ohälsa [/i:1bnjrlaf]som felaktigt fått sjukpension med Socialdemokraternas gamla system som inte bär ekonomiskt. Det var ett systemfel. Dessa lindriga sjuka måste definitivt in i arbetslivet igen men kan ju välja att ligga hemma och sossa.


Allt med sossepolitik blir orättvist för de svårst sjuka som otvivelbart är de med diagnosen Schizofreni. :!:
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 3 månader sedan #269159 av Jocke
Reinfeldt har sagt alldeles nyligen att borgerligheten inte kan hjälpa alla, dvs de sämst ställda. Då får jag för mig att att de satsar på ett eltiskt samhälle, där de som mår dåligt får klara sig i princip sig själva. Man märker att systembytet håller på att genomföras i raskt takt, ta försäljningen av vin och sprit samt delar av apoteket.

Och jag undrar varför moderaterna har tillsatt en moderat landshövding i mitt län (västerbotten) medan sap respekterade Uppsalas önskan om en moderat landshövding (Anders Björk). Dem valde en folkpartist och kvinna till svensk eu-kommisionär.

Arbetslöshetskassan och fackföreningsavgiften har tidigare höjts. Med adress till facket att lägga ned sin verksamhet, för att kunna regera som dem vill.

Appropå vilka som är sjuka, ska enbart läkare och psykologer kunna avgöra. Systemfelet du syftar på schizobrain, började genomföras vid borgerlighetens sista år vid makten på -90-talet. -92-93 någon gång.

Vars är världen på väg?
  • Schizobrain
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 3 månader sedan #269167 av Schizobrain
Svar från Schizobrain i ämnet Sossepolitik försämrar för de svårast sjuka
Det är mycket riktigt att systemfel infördes i början på -90 talet både ekonomiskt med finanskrashen då och även inom psykiatrin med lagar om tvångsvård som kom då. Det är kontentan av Sveriges politiska roll i världen sedan efter andra världskriget slut 1945 och även ekonomiskta roll efter kalla krigets början på -70 talet när USA vann rymdkapplöpingen över Sovjetunionen.

Man får inte ihop politiska färgerna Röd, Grön och Blå (RGB) till ett fungerande färgspektrum.
Röd + Grön = Gul är dock tekniskt sämre än Blå.

Rösta på alliansen. :!: