St Lars 1985

Mer
8 år 3 månader sedan #803243 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet St Lars 1985
Hon ligger förmodligen på den kyrkogården.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #803387 av crazycatlady
Svar från crazycatlady i ämnet St Lars 1985
Sjukhuset byggdes 1879 - sen kom många tillbyggnader genom åren. Gamla rättspsyk och avdelning 86 som syns på bilden byggdes ca 1960 medan MC-huset (medicinskt centrum) antagligen var bland de senaste. Vet inte exakt men kanske 70 eller 80-tal. Där fanns avdelning 31, 1C, psykosavdelning och PIVA-intensivvården. Jag har varit på samtliga. 1891 beslutades att anlägga en särskild kyrkogård för sjukhuset eftersom Lundaborna skämdes för att ha dårarna begravda inne i stan. När den lades ner på 50-talet hade där begravts ca 2000 patienter, många med bara prästen och kyrkogårdsvaktmästaren närvarande. Asylen (Stormen) byggdes också 1891, en avdelning för kvinnor respektive män. Dit kom kronikerna de "obotliga". Förhoppningarna var när man byggde sjukhuset att det inte skulle finnas några avdelningar för kroniker men det gick som det gick.....Hösten 2013 stängdes hela sankt lars och istället flyttades psykvården - både den öppna och den slutna till Baravägen. Ett jävla mögställe utan själ om du frågar mig. Har spenderat många mörka nätter på sankt lars men en jävla fin park är det i varje fall
Mer
8 år 3 månader sedan #803411 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet St Lars 1985
Tack för förklaringen crazycatlady.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #803412 av Geta
Svar från Geta i ämnet St Lars 1985
Nissegossen, om din anhörige på S:t Lars hade släktingar tvivlar jag på att
hon begravdes där. Anhöriga fick nog ta hand om döda.
Mer
8 år 3 månader sedan #803425 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet St Lars 1985
Suck, jag vet inte hur det låg till men har för mig att hon blev begravd där. Hennes man skilde sig från henne. En skilsmässa kunde fås på den tiden om ens man/fru var psykiskt sjuk, en av få skilsmässoorsaker man fick skiljas för på den tiden.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #803637 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet St Lars 1985
Ofta hade mentalsjukhusen egna begravningsplatser. Det var så i USA också och säkert i de flesta länder.