Vem behöver vård?

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #71 av Per-Erik
Vem behöver vård? skapades av Per-Erik
En människa som söker sig till ett yrke där man tränas i att döda medmänniskor på det mest effektiva sättet. Är den personen i behov av psykiatrisk tvångsvård?

Jag talar naturligtvis om ett yrke som har månghundraårig historia, officersyrket. Han kanske hävdar att han behövs för att avskräcka Sveriges fiender. Vilka då? Klar vanföreställning.

Som jag ser det är hela officerskåren i behov av tvångsvård. Att tycka att det är roligt att springa omkring i skogen och döda fiender, tyder på att man inte är riktigt mogen som person. Låt barnen leka indian och cowboys. Vuxna mogna ansvarskännande personer ägnar sig åt mer produktiva verksamheter för att få sin utkomst.

Jag vill med detta inlägg visa att det beror på vilket perspektiv man betraktar en person som avgör om man är i behov av tvångsvård. Det rådande synsättet i samhället tycks vara att det är jaktsäsong på schizofrena.
Mer
20 år 6 månader sedan #72 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vem behöver vård?
Det ligger något i vad du säger. Debatten, som varit i Sverige de senaste månaderna har varit en katastrof för de med schizofreni. Jag tittade just i Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik för år 2001. 93809 personer hade avlidit och de största dödsorsakerna var hjärtkärlsjukdomar och tumörer. De hade en prioriteringslista över åtgärdsbara sjukdomsdödsfall - diabetes och stroke toppade. Schizofreni fanns inte alls med.

Visst är det tråkigt med de 4-5 morden som inträffat, men vården vid schizofreni är bristfällig, eftersom många behandlingar, som har vetenskapligt bevisad effekt inte används i Sverige. Dessutom har befolkningen fördomar om sjukdomen, som kraftigt spätts på av den senaste tidens skriverier. Det gäller att bedriva en bättre information om psykiska sjukdomar och inte bara skräckpropaganda.

I Sverige dör 850 personer årligen i passiv rökning

[url:2hhucxb2]http://www.fhi.se/fakta/tobak15.asp[/url:2hhucxb2]

Ett förbud mot försäljning och användning av cigaretter skulle rädda 1000-tals liv och också oskyldiga.


Admin1