Behandling av schizoid?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #21022 av
Svar från i ämnet Behandling av schizoid?
Tror inte det.
Läkarna påstår att jag inte haft en regelrätt psykos utan depression med psykotiska symtom. De sade också att jag snarare är schizoid än schizofren. Och vad jag har förstått så ligger schizotyp närmare schizofren än schizoid. När jag läser om schizoid så är det smärtsamt lika hur jag är och har varit. Jag drar mig undan från de flesta sociala sammanhang och känner mig oerhört ensam inuti.

/flisan
Mer
18 år 8 månader sedan #21037 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Behandling av schizoid?
Det finns en diagnos, som heter psykotiska depressioner och det är ganska många som lider av det. Behandlingen brukar vara kortare kurer av antipsykotika och långvarig behandling med antidepressiva. Behandlingen skiljer sig alltså från schizofreni där man behandlar huvudsakligen med antipsykotika under lång tid.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #21090 av
Svar från i ämnet Behandling av schizoid?
flisan,

Om det är så smärtsamt kanske du mer har fobisk personlighetsstörning?
  • dont want to be schizoid
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #38058 av dont want to be schizoid
Svar från dont want to be schizoid i ämnet Behandling av schizoid?
Schizoid personlighetsstörning behandlas med neuroleptika som har syftet att ge tillbaka känslolivet till patienten och därmed lusten att umgås med folk. Sedan kan man jobba med att träna upp den sociala kompetensen och att umgås på egen hand.

Min läkare sa att det bara är de nyaste preparaten (risperdal, zyprexa, abilify o.s.v) som har effekt på så kallade negativa symptom. Men jag har även hört talas om schizoida som äter haldol t.ex och blivit hjälpta av det men medicinering är så individuellt. Det som passar en person kanske inte alls passar en annan. man kan få prova flera preparat innan man hittar det rätta.

Sedan vet jag inte om man kan räkna med att få tillbaka hela sitt känsloliv som det var innan man blev sjuk eller om man får nöja sig med lite grann. Men en förändring i positiv riktning är ju bra även om den är liten.
  • dont want to be schizoid
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #38062 av dont want to be schizoid
Svar från dont want to be schizoid i ämnet Behandling av schizoid?
www.nymedicin.com/news/1998/08/2 ... hreni.html

än finns det hopp =)