förhindra Schizofreni med sunt förnuft !

Mer
13 år 2 månader sedan #372317 av Admin1
Min egen teori är att även föräldrarna kan ha milda kognitiva brister, som gör att när barnet får problem kan de ha svårigheter att lösa dessa, vilket gör dem arga och så skäller de på barnet, vilket inte är bra och särskilt illa om en psykos håller på att utvecklas i tonåren. Jag tror att anhöriga kan ha många av de problem, som de med schizofreni har fastän i mildare form. Personliga ombud t.ex som kan hjälpa en och fixa saker är otroligt framgångsrika och minskar sjukhusinläggningarna med 80 %. Anhöriga däremot kan öka psykosrisken om de inte får familjeutbildning.
Mer
13 år 2 månader sedan #372326 av Traxerity
Fortfarande blir ca 1 på 50 som blir en sociopat tack vare dålig uppfostran och dåligt samhälle med en massa traumatiska händelser.
Där är massa sådant folk bland oss.
Mer
13 år 2 månader sedan #372346 av Poppy
Admin1,

Min mamma fick mycket ilskna utbrott på mej när jag växte upp, och jag tror det var väldigt negativt för mej och nog bidrog till mina psykiska problem. För typ tio år sen så sökte sej mamma till slut till psykiatrin - hon har tydligen haft problem med bl a panikångest hela sitt vuxna liv.
Det är säkert vanligt att det finns ett socialt arv vid mentalsjukdomar vid sidan av det genetiska arvet, att familjemedlemmar som själva mår dåligt påverkar en negativt med sitt beteende.
Mer
13 år 2 månader sedan #372620 av Admin1
Poppy,

Rätt ruggigt om det är sant att den ärftliga benägenheten för schizofreni kan göra att föräldrarna får ett beteende som gör att risken för barnen att insjukna i schizofreni ökar. Ett exempel också på hur sjukdomsgener kan påverka miljön också.