Schizoid personlighetsstörning

  • Tilt
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 5 månader sedan #27604 av Tilt
Hej alla ni som mår mer eller mindre dåligt!
Jag undrar om någon eller några av er har fått diagnosen schizoid persolighetsstörning? Jag mår själv djäkligt dåligt. Även om jag själv inte tycker att jag uppfyller alla krav enligt DSM så är jag en ensamvarg som isolerat mig mer och mer och träffar aldrig någon annan än de allra närmaste och det sällan. Jag har avbrutit en långvarig terapi och också all medicinering sedan ett halvår. Det börjar börjar att bli allt svårare, framförallt ensamheten även om den är självvald. Jag känner mig "gränspsykotisk". Alla självtester visar på schizoid,paranoid och borderlinepersonlighet. Jag längtar efter närhet men föraktar och är rädd för mänskligheten. Jag inser att föraktet är ett försvar och egentligen är ett självförakt, men insikten lindrar inte. Har någon några kommentarer eller erfarenheter? 8O
Mer
18 år 5 månader sedan #27613 av Jeff
Att vara rädd för mänskligheten kan bottna i att man inte trivs i den. Man vill se något förändras som gör att man vill ta klivet in i den. Det behöver inte alltid vara mänskligheten som behöver förändra sig utan ens egna synsätt som behöver piggas upp. Med ett nytt synsätt så får man ofta ett nytt synsätt på mänskligheten också som gör livet mer spännande.
Mer
18 år 5 månader sedan #27616 av flisan
Jag tror att du får försöka att bara ta ett steg ut i ovissheten, dva gemenskapen med andra. Ingen människa är en ö. Jag vet hur svårt det kan vara att komma över gränsen till all dela livet med andra. Men i grund och botten tror jag det är en förutsättning för att man ska överleva.
Försök att börja med det lättaste, bjud hem någon kompis du litar på, eller en sådan enkel sak som att bara gå och handla och säga hej till kassörskan och se andra människor i affären kan hjälpa mig om jag känner mig för ensam och instängd.
Mer
18 år 5 månader sedan #27646 av Admin1
Jag tror att många med schizofreni också har schizoid personlighetsstörning, även om de inte har fått det som diagnos. Schizoid personlighetsstörning ingår tillsammans med schizofreni i schizofreni spektrum störningen dvs det finns vissa gemensamma beröringspunkter. Personer med schizoid personlighetsstörning brukar dock inte få schizofreni, men det kan hända för schizotyp personlighetsstörning, som alltså ligger närmare schizofreni. Det enda råd jag kan ge är att du kan besöka en träfflokal och träffa andra i liknande situation. Kanske det kan göra att dina problem lättar.