Gjort TOVA-testet idag!

Mer
18 år 4 månader sedan #29832 av Aspergergirl
Nu är det över. Jag gjorde TOVA-testet idag och det visar bara ett resultat: ADHD. Dock är det läkaren som ställer diagnos och inte psykologen som höll i testet idag. Jag får nu vänta tills fredag innan min läkare kan studera testresultatet. Resultaten blev i alla fall urkass. Det skrevs ut på papper i form av stapeldiagram och jag hade så dåliga värden på vissa av delarna att det inte fanns någon stapel alls! För att komma upp i normalvärdet gällde att staplarna hamnade vid en viss höjd. Jag låg under genomsnittet i nästan alla deltesterna.

TOVA-testet gick till på följande sätt:

Jag satt framför en dator och på skärmen fanns en liten liten prick i mitten av skärmen som jag skulle titta på. Sedan blinkade det regelbundet en ruta med en kvadrat i på samma ställe där pricken fanns. Detta skedde ca en gång i sekunden. Antingen var kvadraten i övre kanten eller i undre kanten av rutan. Jag skulle trycka på en knapp när jag såg kvadraten i övre kanten men INTE när den blinkade i undre kanten.

Under de första tio minuterna (av totalt 20) blinkade det oftare i nedre kanten än i övre, och där visade jag förlångsammad reaktion. När kvadraten kom i övre kanten tog det alltså extra lång tid för mig att registrera det och därför tryckte jag ofta för sent på knappen. Ibland missade jag helt. De sista tio minuterna blinkade det mest i övre kanten och inte alls ofta i undre kanten. Här hade jag svårt för att hejda mig och hinna med att trycka så jag tryckte och tryckte mest hela tiden även när kvadraten fanns i nedre kanten. Resultatet här visade på impulsivitet.

Innan jag påbörjade testet pratade psykologen om att jag kanske skulle få göra ännu ett test, något som kallas Brown ADD-test eller något i den stilen (minns inte exakt vad han sa). Detta enbart om jag klarade TOVA-testet bra. Det är nämligen så att de mediciner jag tar idag kunde påverka resultatet på TOVA så att jag skulle klara det bättre än om jag varit utan mina mediciner.

Fast nu visade det sig vara så att jag hamnade väldigt tydligt och utan tvekan i zonen för ADHD så psykologen tycker att det är onödigt att jag gör fler tester. De jag gjort pekar alla på ADHD-problematik. Han anser att det räcker med de tester jag redan gjort. Så nu väntar jag i princip bara på att få diagnos.

Jag känner mig glad och tillfreds med detta. Det var jag själv som ville genomgå en ADHD-utredning så jag tar bara diagnosen med godo. Även min mamma som varit med och svarat på frågor om mig och läst en bok om flickor med ADHD tycker att det stämmer på mig jätteväl. Så får jag en ADHD-diagnos känns det bara bra. Jag finner ännu en förklaring till mitt mående och mitt sätt att agera.

Ha en fin kväll alla goa viska-vänner =)
  • Besökare
  • Besökare
18 år 4 månader sedan #29837 av
Svar från i ämnet Gjort TOVA-testet idag!
Hej
Jag tyckte det var intressant att läsa hur ett sådant här test gick till. Sedan har jag inte personligen någon aning om vad man kan läsa ut av ett sådant test och hur tillförlitligt det är. Men psykologen du träffat verkar ju ha koll på det.
Vad bra att du själv känner dig nöjd med utredningen, för det är väl ändå det viktigaste. Jag hoppas att denna utredning och den ev. diagnos som följer av den kommer att vara till hjälp för dig. Att du möter större förståelse och får den hjälp och det stöd som du behöver. Vad jag har förstått så är det många som får Asperger eller ADHD- diagnos som upplever det som positivt för då har de rätt att få den sorts hjälp de behöver. Samt att de kanske också upplever en större förståelse med sig själva och sina problem. Lycka till!
/ flisan
Mer
18 år 4 månader sedan #29857 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gjort TOVA-testet idag!
Tack för en intressant redogörelse för diagnostiken av ADHD. Det verkar ju vara en ganska snabb och enkel test, men den har säkert tagit lång tid att utveckla och testa ändå.

Hoppas att du får behandling mot din ADHD om du nu har det, men det verkar ju troligt. Det finns inte bara mediciner utan också ett dataprogram Robomemo, som tränar arbetsminnet och därmed ökar koncentrationsförmågan.