Borderline?

Mer
18 år 3 månader sedan #30757 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Borderline?
ensamflicka: JAg har borderline, har du också fått den diagnosen.
jag vet inte vad man brukar få för medecin vid borderline. men jag har fått både antipsyk. och antidepp samt lugnande och sömnmedel. men det är väldigt olika hur man har det. jag vet några med borderline som inte har halllisar nojja osv och därför oftast inte behöver antipsykotiska.
Mer
18 år 3 månader sedan #30759 av ensamflicka
Svar från ensamflicka i ämnet Borderline?
Interlude:

Nej det är inte jag, verkar som min lillasyster kanske har det :(
Mig vet ja inte än vad det är för fel, känner mig bara så dum i huvudet med alla sjuka tankar :(

hur mår du?
Mer
18 år 3 månader sedan #30762 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Borderline?
det behöver inte vara någor fel på dig, med dom sjuka tankarana. du är orolig för syster? du får gärna prata med mig om du har frågor lr bara är nyfiken på nåt =)

jag mår ganska så bra, har överlevt en jobbig seperation och självmordstankar! just nu nu ska jag ut men har bråkat med mamma, och sminket är förstört. hon tror jag går på droger. =/
Mer
18 år 3 månader sedan #30774 av ensamflicka
Svar från ensamflicka i ämnet Borderline?
Interlude:

Det är inte bara min oro över min syster, jag har fått typ ångest varje dag, ibland blir det panik och då kan jag inte andas, känns som en bit av mig dör... under panikångesten ser jag bilder där jag skär mig själv med ett sylvasst rakblad längst med blodådern på min handled... Jag har marddrömmar nästan varje gång jag lyckas somna, ser mig själv ligga i en kista och försöker skrika på hjälp, men jag lyckas inte få fram nått ljud, har ett rep runt min hals och får ingen luft...
ingen hör mig, dom kanske inte vill höra mig?

jag är så rädd, fattar inte vad som håller på och hända mig mej :cry:


Underbart du klarat av 2 av de jobbiga sakerna, starkt gjort av dig!
Din mamma kanske inte förstår? kanske därför hon tror du går på droger :(

Vad gällande min syster, så vet jag inte hur jag ska kunna hjälpa :( så mkt symtom jag läst stämmer in på henne, hon är bara 14 år, kan det börja så tidigt om det nu är det jag tror? När fick du dina första symtom om man säger så? tack för du orkar lyssna, har ingen att prata med, ingen som förstår :cry:
Mer
18 år 3 månader sedan #30775 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Borderline?
Hej ensamflicka,

Det låter som om du har panikångest... det här med att inte få luft och vara rädd för att dö... panikångest är jättejobbig...

Om din syster bara är 14 år kan du vänta ett tag med att tänka i sjukdomstermer kring henne... en klok person sa till mig en gång "alla tonårstjejer är mer eller mindre borderline och det är normalt"... det hör liksom till den normala utvecklingen...

Jag undrar om du är lite nedstämd med tanke på drömmarna och så... du kanske skulle må väl av att ha någon att prata med om din ångest och din oro... en terapeut.. gärna KBT som kan lära ut tekniker att hantera panikångesten....

Antidepressiv medicinering används ibland mot ångest.... kanske skulle vara nått om du mår så här under en längre period...
Mer
18 år 3 månader sedan #30798 av Interlude
Svar från Interlude i ämnet Borderline?
ensamflicka: förlåt jag menade inte att få det att låta som bara oro. men som Isa- alise tror jg också det låter som panikångest. jag har själv det och ser exakt sånna bilder du beskrev, specielt rakbladet. dock vet jag inte ännu vad man gör mot sån ångest, medecin hjälper inte riktigt.
Jag förstår att du är rädd, men jag tror att det kan hjälpa att prata av sig här på viska...du ska se att du inte är ensam om känslorna....och kankse kan någon annan vara till större hjälp än mig.

jag fick mina första symptom när jag var sexton men jag trodde det var en tonårsgrej mer. Ända tills jag förstod att mitt missbruk av tabletter och alkohol inte var "normalt", även mitt tänkande och beteende.
hur du kan hjälpa din syster...hmm visa henne kärlek, prata med henne varje dag. Skadar hon sig själv?