Min sjukdom

Mer
18 år 3 månader sedan #32319 av Frenia
Min sjukdom skapades av Frenia
Jag har sedan några månader fått en "muntlig" diagnos på Borderline. Hade inte direkt hört talas om sjukdomen innan. Så jag kollade upp i böcker och på nätet. Och där kände jag mig så hemma.. Det är ju mig dom beskrivit under ordet "Borderline".

Läkaren säger att dom inte gärna vill skriva Borderline Personlighetsstörning i Journalen. Vad fan handlar det om egentligen? För mig är det viktigt att känna mig hemma i mina symptom. Både på papper och i huvudet.

Någon som varit med om liknande? Som fått flera muntliga Diagnoser men inte får det iplintat i pappret?
Mer
18 år 3 månader sedan #32320 av Saari
Svar från Saari i ämnet Min sjukdom
Jag har fått diagnosen depression muntligt men inte på papper. Det stör mig otroligt mycket faktiskt. Inte för att jag VILL vara sjuk, men jag antar att du förstår att man vill rama in sina problem eller vad man ska säga. Varför det inte skrivs ner på papper förstår jag inte... Varför gör de så?
Mer
18 år 3 månader sedan #32331 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Min sjukdom
Jag tror det är ganska vanligt med muntliga diagnoser till unga personer. Symptomen i början kan vara lite diffusa för unga personer, vilket kan göra det svårt att sätta en definitiv diagnos. Om man sätter en diagnos på papper så kan man alltså tvingas ändra den om den visar sig vara felaktig occh det ser ju inte så bra ut för läkaren som gjort det. Dessutom kan ju patienten också börja undra Jag tror en muntlig diagnos kallas för arbetsdiagnos.

Det finns några här som är borderline. Fördelen med borderline är att 75 % tillfrisknar efter en tid, vilket ju är positivt. Det finns en sajt på svenska om borderline <!-- w --> www.borderline.nu <!-- w -->
Mer
18 år 3 månader sedan #32344 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Min sjukdom
Jag har fått tre diagnoser genom åren, vad jag vet, de kanske är fler.
Vill försöka sluta hänga upp mig så mycket på diagnosen. Det är ju bara deras pappersexercis. För att de ska kunna hjälpa patienterna behövs kanske dessa diagnoser. Det viktiga är människan, personligheten bakom, inte sjukdomstillhörighet.

/Sofie
Mer
18 år 3 månader sedan #32363 av flisan
Svar från flisan i ämnet Min sjukdom
Jag tror inte heller att man ska hänga upp sig för mycket på diagnoser. De är ju trots allt inte sända från Gud utan något som människan hittat på.
Och människan kunde lika gärna ändra dem.
Diagnoser hör jag hört av en läkare jag känner, är mest till för läkarna, så att de ska ha något att arbeta utifrån.

Man vet ju själv vad man har för problem, det spelar ju ingen roll vad man får för namn på det. Det gör det ju knappast lättare, eller svårare. Man är ju en unik individ.
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #32366 av
Svar från i ämnet Min sjukdom
Diagnossystemet är inte speceiellt bra, det käns ologiskt.

Borderline är jen riktig slaksdiagnos, varanda utlevande "dåligt mående" kvinna har borderlinesymtom.

Läkarna måste förstå att de inte jobbar i et dolt skrå längre.