Broadway

Mer
9 år 6 månader sedan #696089 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Broadway
Grattis!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 6 månader sedan #696098 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Broadway


Grattis! Måste vara en stor upplevelse. Uppträder bara er kör eller blir det flera?
Mer
9 år 6 månader sedan #696134 av maya
Svar från maya i ämnet Broadway
Mest min kör och några gästartister! Kan bli trångt på gator och taxi osv - NY maraton pågår samtidigt som vi är där...
Mer
9 år 6 månader sedan #696178 av maya
Svar från maya i ämnet Broadway
Sången är jätteviktig för mig. jag har varit med sedan 1991, var bara 16 år då, med andra ord mer än halva livet. I kören finns människor jag har känt väldigt länge och som jag känner mig trygg med. En del av dem känner till min bakgrund och det känns också bra. Jag behöver inte spela någon annan än den jag är. När jag sjunger mår jag bra! Under sången måste man vara helt fokuserad och det är nyttigt för mig - inte alltid så lätt... Man tränar på andningsövningar vilket jag också har nytta av och vid varje repetition har vi även en stund mental träning, ofta avslappning, inför t ex framträdande handlar det om målbilder.
Det är ju dessutom vetenskapligt bevisat att det frisätts måbra-hormoner när man sjunger
Kören är inte bara en hobby för min del - det är en livsstil!
Det är inte helt gratis med alla resor och annat, men detta är mitt liv och i stort sätt enbart detta jag kostar på mig. Det är värt vart enda öre!

maya
Mer
9 år 6 månader sedan #696181 av Geta
Svar från Geta i ämnet Broadway
Vad sjunger du för stämma?
Mer
9 år 6 månader sedan #696185 av maya
Svar från maya i ämnet Broadway
Jag sjunger den lägsta stämman - bas. I barbershopstilen har vi andra typer av stämmor än i "vanliga" musikstilar. Detta pga att det var en manlig sångstil från början. Den hösta stämman kallas tenor och motsvarar ungefär sopran 1. Under den ligger melodin, lead, i sopran 2 - omfång och har melodin. Den lägsta stämman, bas är ungefär som låg Alt 2. Ska höras mycket. Mellan lead och bas ligger bariton som sligrar sig runt de andra stämmorna.