Öltråden

Mer
9 år 3 veckor sedan #736708 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Öltråden
Jocke,

Visst hette bildtrådarna en öldrickares njutning 3[/url:2ro98zhd] men vad jag kan se är det bara del 3 kvar.

Prata inte med hat i munnen!
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 3 veckor sedan #736728 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Öltråden
Tusen jättemycket tack Inwatto! Jag förstod bilderna helt sonika som att jag ligger flera år före min utveckling, fast jag trodde jag var sent utvecklad. Du är nog den ende som lyssnar på mig Inwatto! Varför?

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 3 veckor sedan #736739 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Öltråden
Inte är jag den ende som lyssnar på dig, Jocke!

Det var lite svårt att hitta tråden men jag kom till sist på hur man skulle söka för att få fram den.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 3 veckor sedan #736741 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Öltråden
Melun förr stod hur många procent stamvörtstyrkan var på flaskan. Det ger en indikation om ölet är utspätt med mer vatten. Alltså om de brygger ett öl som håller en högre halt socker, så kan de späda ut ölet med mera vatten. Så, om det var en hög stamvörtstyrka på ölet, då indikerar det att man får ut mer smak på ölet och att det då inte är utspätt med för mycket vatten.

Den som ser till att den blivande alkoholstyrkan och då enligt ledningens riktlinjer är den som står i brygghuset och brygger ölet. Alltså det jag gjorde när jag jobbade. Det är beroende av temperaturen man har vid den s.k försockringsrasten på brygget. Ju lägre temperatur desto mera socker och därmed alkoholstyrka. Nu går det inte att ha hur låg temperatur som helst utan det är vid ett givet antal grader som det försockras efter 40min och det kollar man genom ett s.k Jod normalprov. Man droppade mätstickan i vörten vid försockringsrastens slut och droppade det i en provskål och tillsatte jod. Blev det ingen ingen förändring i provet var det försockrat. Hade man haft för låg temperatur vart det inte försockrat och då blev provet lila och det var bara att värma upp en del av brygget, precis så mycket man trodde skulle behövas för att få hela brygget försockrat. När brygget silades så kunde man mäta stamvörtstyrkan i det första avsilandet och det var i legio över 23% . Får du tag i ett öl som färdigt håller 12% stamvörtstyrka innehåller det mer av det genuina maltsmaken och det är ett synnerligen gott öl.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
9 år 3 veckor sedan #736750 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Öltråden
Du snackar inkännande om öl, men jag känner att 7.2:an är mildare än Falcon 5.2 %, Så jag tror många förknippar volymprocenten som innebär den egentliga smakens smak.

Vars är världen på väg?
Mer
9 år 3 veckor sedan #736753 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Öltråden
Ölen 7,2an känner jag inte till. Är det samma som 5,2an, fast starkare? Ölet heter alltså 5,2an. Jag kan säga dig att Falcons dricker jag inte, det är ett öl med väldigt stark beska och det är inte lättdrucket och därför dricker jag inte Falcons öl, då det är för beskt enligt min smak, men 5,2an är rätt god. köper den dock inte själv, men när jag lagt ut pengar och någon annan köpt har det kunnat bli några 5,2an.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum