Vad har ni för ursprung?

Mer
9 år 4 månader sedan #707791 av sodergardfia
Jag vet inte om ni är intresserade av ert eget ursprung, men jag är intresserad av mitt. Kanske är det för att jag och nästan alla i mammas släkt inte ser svenska ut trots att vi är svenska. Det sägs att vi har rötter hos de som förut kallades tattare eller hos vallonerna. Jag har ännu inte hittat några såna namn i min släktforskning. Jag har kommit fram till slutet av 1600-talet. Så spännande!
När mamma var liten försökte hon tvätta bort sina bruna ögon. Jag däremot är stolt över mina. Jag har länge velat se utländsk ut. Mamma ser inte svensk ut. Folk brukar fråga henne var hon kommer ifrån. De tror inte henne när hon säger att hon är svensk. Ibland frågar folk mig också.
Min pappa har finska föräldrar och ser väldigt nordisk ut.

Vad har NI för ursprung? Nära eller långt tillbaka spelar ingen roll.

Och en sak till: INGA RASISTISKA KOMMENTARER!
Mer
9 år 4 månader sedan #707792 av Richard
Svar från Richard i ämnet Vad har ni för ursprung?
Mina föräldrar är födda i Sverige, men farmor, farfar o morfar kommer från Österrike/Tyskland. Mormor är svensk så långt tillbaka jag har forskat. Men min farmor släktforskade en del o jag har släktträdet. Där finns bl.a en fransk gren och en judisk gren. Men eftersom min farmor jobbade inom Gestapo under Nazityskland så blev hon rekommenderad att inte fortsätta forska på den judiska grenen. Sen har jag för mig att morfar har rötter i det nuvarande Slovakien. Har på farmors sida tillbaka till i början på 1600-talet.
Mer
9 år 4 månader sedan #707793 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Vad har ni för ursprung?
-
Mer
9 år 4 månader sedan #707794 av lärjungenMatteus
Alla som tror på honom blir fria från all skuld och förklarade rättfärdiga, något som den judiska lagen aldrig kunnat göra.
Mer
9 år 4 månader sedan #707795 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vad har ni för ursprung?
På min mammas sida ska det ha funnits valloner. Tidigare i släkten var många väldigt mörka.
Det skulle inte heller förvåna mig om det finns finskt påbrå. En del av släkten kommer från de
sydligaste Finnmarkerna. Namnen försvenskades, så det är svårt att se i kyrkoböckerna var
förfäderna kom ifrån. I min släkt tyckte man att det var fint med utländskt påbrå.
Mer
9 år 4 månader sedan #707798 av Melun
Svar från Melun i ämnet Vad har ni för ursprung?
Min farmors mor var visst oäkta dotter till Prins Oscar II och togs om hand av adeln Lagerborg. Så för att dölja det hela fick hon efternamnet Lagerberg.