Patologiskt samlande är ny diagnos i DSM-5 (Läkartidningen)

Mer
10 år 8 månader sedan #604862 av Geta
Ni har väl sett programmen i TV, där det visas bostäder, där det knappt går att komma in.
www.lakartidningen.se/Klinik-och ... s-i-DSM-5/
Mer
10 år 8 månader sedan #604928 av MsTibbs
Jag känner en, som flyttat från stort hus till lägenhet. Hen har överbelamrat med saker överallt i lägenheten. Hade jag varit hen så skulle jag röjt och kastat hälften, plus köpa bokhyllor (IKEA 199kr för en snygg) och lådor (billigt IKEA) då hen inte planerar att flytta tillbaka till hus. Räknas hen som hoarder då? Man får gå mellan, men hen har ju inte "samlat på sig" mer än vad som är normalt för någon som bir i ett vanligt tvåvåningshus? Men hen vill inte slänga "för det är bra att ha"?
Mer
10 år 8 månader sedan #606016 av Cosmos
MsTibbs,
För fan, använd bara inte "hen"! Denna idiotiska konstruktion är ihopkokt av hönshjärnor ; )). De tänker inte lä'ngre än vad näbben räcker.

Vad brukar vi skriva i neutrumform? Jo, "denne". Alltså, denne vill inte slänga (alternativt "denna".

För att kolla upp hur "hen" håller som substantiv (för genus får det väl inte vara?), pröva olika böjningar. I substantiv,singularis bestämd form: hennen? I obestämd pluralform: henner? I bestämd pluralform: hennerna?

Och som genus ackusativ form: henom? henne? (Aj då).

Som du förstår försöker jag visa att ordet "hen" enbart är ett uttryck för extremistisk rädsla inför könens inneboende olikheter.

Om vi inte får bekräftat att vi tillhör skilda kön så blir hela vår identitetsbildning förvrängd och kommer att utvecklas till psykisk sjukdom tidigast i tonåren och senast i 25-årsåldern.

Ett gott råd: Fall inte för frestelsen att haka på orimligheter. Det gynnar inte din hälsa.
Mer
10 år 8 månader sedan #606020 av MsTibbs
Här dock, så var syftet att avidentifisera.
Mer
10 år 8 månader sedan #606023 av krokus
Cosmos,
Du har inte hört talas om transsexualitet?
Från svenska Wikipedia: [url:zlhr6bhj]http://sv.wikipedia.org/wiki/Hen[/url:zlhr6bhj]
"Ordet kan användas om personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning mellan man och kvinna, och som därför varken tycker att pronomenet hon eller han passar för att beskriva dem."

Även om personen som MsTibbs skrev om inte var transsexuell, (vad vi vet) så menar jag att det finns de som varken är tjej eller kille och då passar ordet "hen" bra.
Mer
10 år 8 månader sedan #606068 av Geta
Jag tycker att ordet "hen" är riktigt fiffigt.